Oakenfold pomohl řadě rockových kapel při jejich částečné konverzi k taneční hudbě. Jeho talentu a invence využívali například Simply Red, Happy Mondays, Primal Scream, New Order, Massive Attack, o jeho produkční a technické výkony se opřeli U2, jejichž zvuk z devadesátých let by nemohl existovat bez Oakenfoldova vlivu.
V posledních letech se nejznámější britský DJ věnoval hlavně cyklu speciálních alb, na nichž smíchával nahrávky z celého světa. Loni vydaná deska s hudbou k filmu Swordfish však naznačila, že by Oakenfold rád zkusil také vlastní kompozice. Stalo se nyní: album dostalo název Bunkka.
Bunkka patří - podobně jako nahrávky souborů Groove Armada nebo A Reminiscent Drive - do kategorie pestrobarevné elektroniky. Obsahuje sice vodopády originálních nápadů, ale nad celkem lze jen pokrčit rameny. Podobné, ale myšlenkově mnohem ucelenější věci dělali v technicky chudších podmínkách Kraftwerk nebo David Bowie s Brianem Enem už před čtvrt stoletím.
Bunkka ale rovněž těžko uspěje ve srovnání s letošním Mobyho albem 18. Moby je obdivuhodně komplexní, zatímco Oakenfold nabízí od každého něco. Moby žádá, abychom byli zaujati jeho světem, Oakenfold jen parafrázuje světy jiných: například zvukový impresionismus ve skladbě Zoo York, elektronický funk a hip hop na Get Em Up, samplovaný kytarový rock v úvodní skladbě, robotické rytmy, elektronické etnické fúze. Každý styl stojí zvlášť.
Beznázorový a při prvním poslechu i nudný celek příkře kontrastuje s bohatstvím d
Paul Oakenfold: Bunkka | |
1. | Ready Steady Go (Vocals: Asher D) |
2. | Southern Sun (Vocals: Carla Werner) |
3. | Time Of Your Life (Vocals: Perry Farrell) |
4. | Hypnotised (Vocals: Tiff Lacey) |
5. | Zoo York |
6. | Nixon’s Spirit (Vocals: Hunter S. Thompson) |
7. | Hold Your Hand (Vocals: Emiliana Torrini) |
8. | Starry Eyed Surprise (Vocals: Shifty Shellshock) |
9. | Get Em Up (Vocals: Ice Cube) |
10. | Motion (Vocals: Grant Lee Philips) |
11. | The Harder They Come (Vocals: Nelly Furtado & Tricky) |
etailů. Je vidět, že Oakenfold je kreativní producent, který dokáže kompozici smontovat z desítek elektronicky upravovaných několikavteřinových úryvků z jiných skladeb, tzv. samplů. Dokonce se rafinovaně snaží, aby některé takové zvukové skvrny, zvláště v předehrách jeho kompozic, připomínaly něco, co už určitě známe z jiné skladby, ale nedovedeme okamžitě identifikovat. Je to trik, jak vytvořit body, jichž se posluchač může chytit při prvním setkání s hutně navrstvenými skladbami.
Zvláštní kapitolou Bunkky jsou zpívající hosté, módní trend mezi kreativními elektronickými tanečními umělci. Oakenfold si mohl dovolit velká a žádaná jména, například rappera Ice Cube a velmi módní písničkářku Nelly Furtado. Umělci tohoto kalibru však přerůstají svým výrazným projevem Oakenfoldovo elektronické rokoko.
Možná tím ještě o něco víc rozbíjejí už beztak rozptýlený celek, nicméně dávají písním silný náboj, díky němuž posluchač na chvíli zapomene, jak je elektronická taneční hudba někdy nelidsky studená.
Před pěti roky by Bunkka byla hudební událostí roku, málem elektronickým Sgt. Pepperem. Oakenfolda však předběhli jiní, často jeho žáci. Chybí jí poselství. Ale je vůbec začátek 21. století v moderní hudbě postaven na nějakých poselstvích?
Krátký rozhovor s Paulem Oakenfoldem |
Ahoj Paule… signál přerušen… Haló, haló, haló… signál přerušen… Konec, volání znova… |
Paul Oakenfold. |
Paul Oakenfold. |
Paul Oakenfold. |
Paul Oakenfold. |
Paul Oakenfold. |
Paul Oakenfold. |
Obal alba Bunkka Paula Oakenfolda. |