V dílech několika západních umělců ale nabízí pohled na "mýtus a realitu" východní Evropy i ze druhé strany. "Výstava, na níž se potkávají soukromá vyznání s kolektivními traumaty, stopuje psychologickou krajinu, v níž se jednotlivci i celé společnosti snaží vyjednat nové vztahy k dějinám, geografii a ideologii," uvedlo muzeum.
Rozsáhlá výstava zaplnila prakticky celou budovu muzea, která se nachází na Manhattanu ve čtvrti Lower East Side. Hned v lobby návštěvníka upoutá několik obřích historických plakátů na kulturní události z komunistických zemí. Jeden z nich zve na představení hry Král jelenem v krajském loutkovém divadle v Banské Bystrici.
Název výstavy inspiroval německý výraz "ostalgie" popisující nostalgii po době před rozpadem komunistického bloku. Návštěvníci si na ní mohou prohlédnout díla více než 50 umělců z 20 zemí východní Evropy a bývalých republik Sovětského svazu. Jedno z pater muzea pak na stěnách nabízí chronologii komunistických režimů včetně jejich vztahů se západními zeměmi.
Výstava je podle pořadatelů vizuálním archivem, který věnuje zvláštní pozornost "jedinečnému místu, jež umělec zaujímal v socialistických zemích". Šlo prý o souběžnou pozici vyvrhele, vizionáře i svědka. A byť se jednotliví umělci výrazně liší, spojují je podle pořadatelů některá témata. Například romantická víra ve schopnost umění měnit skutečnost či posedlost jazykem, zvláště pak jeho používáním v propagandě.
Z českých umělců je na výstavě zastoupeno akční umění Jiřího Kovandy a obrazy fantaskních květin nejvýznačnější české představitelky směru art brut Anny Zemánkové. Slovensko pak má v New Museu díla například od zakladatelů tamního konceptuálního umění Stanislava Filka a Júlia Kollera. Mezi vystavujícími je ale například i ruský výtvarník Viktor Pivovarov, který žije v Praze.
Výstava začala 14. července a potrvá do 25. září. New Museum, které ji uspořádalo, vzniklo v roce 1977 a je jediným muzeem v New Yorku zaměřeném výhradně na současné umění z celého světa.