Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vějíř s broskvovými květy, divadelní perla v dračích spárech

  11:56aktualizováno  11:56
Pražské Divadlo v Dlouhé se znovu vydalo do neprobádaných končin. Po Shakespearově Titu Andronikovi a Senekově Faidře sáhlo po čínské hře ze 17. století Vějíř s broskvovými květy.

Z inscenace Vějíř s broskvovými květy v pražském Divadle v Dlouhé | foto: Martin Špelda

Také tento text, který v Dlouhé poprvé hráli v úterý, u nás dosud nikdy nebyl uveden. Navíc jde teprve o druhou evropskou inscenaci, první se uskutečnila před lety v německém Darmstadtu.

Pro české prostředí je tuzemské uvedení mimo jiné splátkou dluhu překladatelce díla, orientalistce a vynikající znalkyni čínského divadla Daně Kalvodové. Ta drama básníka jménem Kchung Šang-žen, potomka starověkého filozofa Konfucia, přeložila již v šedesátých letech. Šlo o první převedení do západního jazyka vůbec, předtím vznikl pouze překlad do japonštiny.

Dana Kalvodová se však uvedení Vějíře s broskvovými květy na jeviště nedožila a Divadlo v Dlouhé jí tak alespoň symbolicky inscenaci věnuje. Kus režíruje Jan Antonín Pitínský, který z "barokních" čínských motivů čerpal již před několika lety v představení Marné tázání nebes.

Neobvyklý konec jedné lásky
"Hra se jmenuje Vějíř s broskvovými květy a je ji možno přirovnat k drahé perle; štětec, jenž ji napsal, k draku. Drak krouží mrakem a mlhou, zpříma i v zákrutech, ale dračí zuby a drápy nikdy perlu nepustí. Ten, kdo se na hru dívá, musí mít široké oči," napsal k poznámkám k textu sám dramatik.

Vějíř s broskvovými květy, pojmenovaný podle zástavy lásky, již věnuje mladý učenec Chou své milé, krásné a věrné kurtizáně Voničce, vyžaduje opravdu pozorného diváka. A pro evropské publikum to platí dvojnásob.

Ohromující je délka textu, která v českém překladu čítá na 300 stran, ještě víc pak komplexnost hry. "Spojuje totiž dva motivy. Linii milostnou a linku historicko-politickou, neboť láska Chou a Voničky se odehrává na pozadí pádu dynastie Ming," vysvětluje dramaturg Štěpán Otčenášek. K tomu připočtěme ještě zcela jiný kontext i odlišné divadelní konvence.

Proti evropským zvyklostem vyznívá také závěr hry: milence nespojí ani šťastné manželství, ani tragická smrt. Chou a Vonička se sice po všemožných útrapách a protivenstvích shledají, ale místo společné budoucnosti volí oddělený život mnicha a mnišky v samotě kláštera. Stačí k tomu pár slov taoistického mnicha, jenž jim vytkne soukromé city, tak nevhodné v době, kdy trpí celá země.

Pomůcka pro diváka
Divadlo v Dlouhé však nemá v úmyslu vytvořit rekonstrukci, ani by toho podle slov dramaturga Otčenáška nebylo mocno - celý originál se podle čínských zvyklostí hraje dva dny. Hru na rozměr celovečerního kusu upravil Hubert Krejčí, který na tématu pracoval tři roky.

"Vějíř s broskvovými květy je hra kouzelná, fantazijní, šibalská a po čínsku drastická. Aby vynikly všechny její půvaby, potřebuje dlouhý čas, mnohem delší, než na jaký stačí naše nervózní evropské vnímání," říká režisér Pitínský, který se spolu s Krejčím pokusil o kompromis. Pero upravovatele tak ponechalo v kuse válečnicko-politickou linii, kterou zcela - prý ku škodě věci - vypustila německá inscenace.

Pitínský uznává, že divák možná bude někdy v ději trochu ztracen, ale v programu nalezne synopsi a navíc právě tato nemilostná dějová linka tvoří hru výjimečnou. "Kchung Šang-žen psal o událostech v podstatě jako současník - a to bylo ojedinělé," objasňuje dramaturg Otčenášek.

Vějíř s broskvovými květy v Divadle v Dlouhé bude i potěchou pro oko, využije totiž čínské líčení a vliv říše středu bude patrný i na kostýmech. Právě výprava, která má podle Pitínského "po čínsku" balancovat mezi subtilní krásou a otřesnou kýčovitostí podobně jako letošní zahajovací olympijský ceremoniál, dala divadelníkům pořádně zabrat. "Například vějíře máme zcela nemožné. V Česku sice žijí Číňané, ale dobré vějíře nemají," postěžoval si Pitínský.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

VIDEO: Letní Letnou zahájí milostný dopis, podívejte se na zkoušku

Zkouška zahájení 15. ročníku festivalu Letní Letná

V pražských Letenských sadech večer začíná 15. ročník festivalu nového cirkusu a pantomimy Letní Letná. Více než 30...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz