Vaše poezie nepostrádá senzuální náboj. Přitom je doba, kdy povstávají školometští „inkousti" od svých kalamářů a svými rozskřípanými pery potírají v literatuře vše, co zavání člověčinou.
Mé psaní je vyjádřením i smyslné radosti, protože takový jsem a nejsou mi cizí silně živočišné touhy. Myslím si však, že i všeobecně je literatura pořád ještě spojena se životem jako pupeční šňůrou, jen je to vzájemné propojení trochu přiškrcené. Ani své působení na svět mimo sebe samu - říkejme tomu pro mě za mě třeba i společenské poslání - neztratila. Vše je pouze utlumeno a literatura vyčkává jakoby přikrčena u zdi a netýká se to jen nějakých „přizdisráčů". Podle mě patří i příběhy o intimním životě nosné rakety - jak o tom píše třeba John Barth - do literatury a jsou lidé, kteří to čtou a je jim přitom teplo u srdce a útulno a s odlidštěnými hrdiny - kterým protéká místo krve rourkami jakási pohonná směs - se cítí dobře. Proti gustu žádný dišputát… Také nesouhlasím s některými jízlivými kritiky, že se teď na sjezdech spisovatelů nic neděje. Věci se dějí skrytě a není vinou spisovatelů, že si toho media nejsou schopna všímat a novináři o tom nedovedou psát.
Jedna ze vznešených liberálních pověr - které nahradily vyprázdněné marxistické mýty - praví, že člověk přichází na svět svobodný.
Ano a toto je dokonce jeden z motorů civilizačního vývoje. Smířeny se svými úzkými mantinely dokáží žít jen ovce anebo lidé s mentalitou „Mouchy, sežerte si mě!" Už mimino pracuje na základě svého genetického vybavení na své svobodě. Morální anebo amorální kodex zabudovává do svého malého soukromého světa, který utvářejí dvě síly - vnitřní, zděděná a vnější, společenská. Vyvíjí se v průsečíku jich obou a je tedy determinováno hodně i zvenčí. Vyjádřeno zjednodušeně, nejde o nic jiného než o vzájemné doplňování principů pasivity a aktivity, jak to geniálně vyjádřili Číňané svou formulí ying a yang. Ještě k té morálce v našich podmínkách: i v této oblasti přešlo u člověka do genů víc než jsme si ochotni připustit. Není to výmluva kvůli nedostatku vlastní odpovědnosti, ale záleží opravdu na tom, pod jakou vrchností žili jeho předkové a samozřejmě pod jakou žije i on. Rozhoduje to o tom, jestli je schopen bojovat „s otevřeným hledím" a vzpřímeně anebo se uchýlí k typicky „českým" skrčkám a kličkám. Čelem proti zdi však může jít jenom beran anebo někdo, kdo ví, že zeď je pouze z perníku.
Patříte rovněž k chóru těch, co zapomínají, jak to všechno začalo?
LEO SLANINA: |
Více informací se dočtete v zítřejším vydání jihomoravské přílohy MF DNES.
Brněnský básník Leo Bacon Slanina |