V zemi vycházejícího slunce se prý strašidelné příběhy vyprávěly tradičně v létě pod širým nebem, údajně proto, že při nich posluchače skutečně mrazilo.
A tamní malíři pak postavy z vyprávění věrně zobrazili.
Pražská výstava představuje díla z období Edo, tedy zhruba ze sedmnáctého až devatenáctého století, kdy důrazem na morbidní estetiku kulminovala tisíciletá japonská výtvarná tradice.
"V devatenáctém století žila řada velkých malířů, kteří se na duchařské náměty specializovali a vydávali je komerčně formou barevných dřevořezů. Ty se prodávaly jako ilustrace románů na pokračování, ale i jako volné listy zachycující novinky z divadla kabuki či jako série obrázků vázaných do alb," vysvětluje kurátorka výstavy Helena Honcoopová.
Zbraslav končí v září
Přestože svět démonů a legend má v japonské kultuře i každodenním životě stále živý ohlas, jeho největší síla vyprchala s první světovou válkou, kdy se hororové hrůzy staly skutečností. Až nejmladší představené autory z přelomu devatenáctého a dvacátého století v jejich díle ovlivnila evropská malba. Dodnes však Japonci zachovávají řadu rituálů odvozených právě od vlastností bájných postav.
Svitkové obrazy a dřevořezy na výstavě pocházejí z fondů Národní galerie, jsou doplněny zápůjčkami od soukromých sběratelů a z Galerie Arcimboldo, která zapůjčila například působivou zbroj s ďáblem posazeným na helmě či masky japonského divadla nó.
Výstava i sbírka asijského umění na Zbraslavi skončí v září, Národní galerie ji přesune do paláce Kinských na Staroměstském náměstí. Stěhování sbírky galerie oznamuje průběžně od ledna, červencový termín kvůli obrovskému zájmu návštěvníků odsunula právě na konec září. To je však podle tiskové mluvčí galerie Petry Jungwirthové už poslední termín. Nová expozice v paláci Kinských by měla být zpřístupněna na jaře příštího roku. V paláci Kinských už v květnu skončila stálá výstava Krajina v českém umění.