Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Váchalova a Kubinova Šumava je romantická, fantaskní i děsivá

  16:02aktualizováno  16:02
Šumava se stala tématem a plzeňská galerie Masné krámy místem setkání dvou výrazných solitérů moderního umění: Josefa Váchala (1884–1969) a Alfreda Kubina (1877–1959).

Z výstavy Šumava/Der Böhmerwald (Josef Váchal: Luzný od Břežníku) | foto: Západočeská galerie Plzeň

Oba tuhle jihozápadní, hustě zalesněnou výspu Čech v první polovině minulého století hojně a dlouhodobě navštěvovali, oba jí věnovali grafická alba: Váchal proslulou a nedávno reeditovanou Šumavu romantickou a umírající (1931), Kubin o čtyři roky později cyklus Fantazie na Šumavě. Váchal je spíše melancholický, Kubin děsivý.

Tak jako je Šumava pohořím českým i německým (Böhmerwald), proplétaly se rovněž umělecké i tvůrčí osudy Kubina s Váchalem: rakouský grafik byl rodákem z Litoměřic, Váchal se nikdy netajil svým nadšením pro raný německý expresionismus.

Společná jim byla rovněž literární aktivita a setrvalý zájem o knižní ilustraci; shodli se mimo jiné na výtvarném doprovodu povídek amerického postromantika Edgara A. Poea. A v neposlední řadě: jak Váchal, tak Kubin byli kreslíři s mocným fantazijním, snovým rozmachem.

V jejich pracích se přirozeně snoubí skutečné s nadpřirozeným, realitu oživují a rozvíjejí fantasmata, přízraky, démoni a strašidla. Ovšem na výstavě v Masných krámech oba autory spojuje především téma, tedy přeludná divočina šumavského lesa, hluboké ticho tamějších jezer, ševelící šíře luk.

Výrazové prostředky volí každý své. Jestliže Váchal zůstává lehce snivým, lehce melancholickým romantikem, jehož krédo zní "Krajina jeví se nám takovou, jakými sami jsme", Kubinovy litografie jsou sevřeny strachem a tísní, hemží se jimi oběšenci, čarodějnice, oživlé stromy, děsivé stíny.

Grafické listy prvního z autorů hýří barvami podzimu, zatímco práce druhého tonou v černém šrafování, neboť jemu se "tento svět... odjakživa jevil skrznaskrz příšerný". Výstavu, která čítá na sto padesát prací, doprovází jednak několik ilustračních dobových fotografií, jednak obsáhlý katalog, který vydalo pražské nakladatelství Arbor vitae.

Rovněž průvodní statě Ivany Jonákové, Hany Klínkové a Marie Rakušanové dokládají, že Alfred Kubin a Josef Váchal měli na otázku Šumavy a její magie podobnou odpověď, přestože se osobně nikdy nesetkali.

Alfred Kubin, Josef Váchal: Šumava/Der Böhmerwald
Západočeská galerie, Masné krámy, Pražská 18, Plzeň.
Autorka výstavy Hana Klínková, kurátorka Ivana Jonáková. Výstava trvá do 26. července, vstupné 50 korun.
Hodnocení MF DNES: 90 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obraz Chudý kraj od Maxe Švabinského na výstavě Světlo v obraze v Jízdárně...
VIDEO: Na Pražském hradě jsou k vidění stovky tváří impresionismu

V Jízdárně Pražského hradu začíná v pátek výstava Světlo v obraze, která si dala za cíl zeširoka představit český impresionismus. Kromě stovek děl českých...  celý článek

Z výstava Manifesto Juliana Rosefeldta
OBRAZEM: Za výstavu Manifesto by si Blanchettová zasloužila třetího Oscara

Australská herečka a držitelka dvou Oscarů Cate Blanchettová už dlouho nemusí nikoho přesvědčovat o svém hereckém talentu. Nová výstava Manifesto v Národní...  celý článek

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.