V Salcburku zářil Antonín Dvořák

V Salcburku a Bayreuthu skončily koncem srpna dva nejexkluzivnější festivaly klasické hudby a opery. Oba určují celosvětová kritéria nebo se o to alespoň pokoušejí. A byl to kupodivu Bayreuth, který rozvířil hladinu a potvrdil, že opera ve světě míří pryč od leckdy pevně zakořeněných obrazů.

Událostí letošního ročníku byla inscenace opery Parsifal německého režiséra Christopha Schlingensiefa, který se inspiroval mimo jiné africkými rituály.

Kritika jeho práci vesměs přijala jako sympatický popud pro další otvírání wagnerovské svatyně novým myšlenkám. Ty s sebou napřesrok do Bayreuthu určitě přiveze i proslulý - též v Praze velmi dobře známý - bořitel konvencí Christoph Marthaler.

Jeho salcburská inscenace Janáčkovy Káti Kabanové, odehrávající se v oprýskaném paneláku, vešla před pár lety do dějin. Jaké prostředí Marthaler vymyslí pro příběh Tristana a Isoldy, lze jen hádat.

Snad si své angažmá nerozmyslí - tak jako Lars von Trier, který vzdal inscenování tetralogie Prsten Nibelungův. O jeho náhradníkovi se stále jen spekuluje. Naproti tomu se zdá, že nástupcem 85letého festivalového šéfa Wolfganga Wagnera, který vládne od roku 1966, bude nejspíš jeho dcera Katharina, která se už profiluje jako režisérka a roku 2007 by měla debutovat i v Bayreuthu. Její vzestup nelibě nesou další členové rozvětveného klanu Wagnerů.

Salcburský festival je rodinných intrik ušetřen, ale i on musel hledat nového intendanta. Nyní už je jisté, že odcházejícího Petera Ruzicku, který podle rakouského tisku vedl festival spíše rutinně, nahradí od října 2006 významný německý divadelník Jürgen Flimm, který dosud formoval činoherní část přehlídky.

Flimm už slíbil některé novinky, například chce pootevřít dveře jazzu, cross overu a operetě. Ale než nastoupí, absolvuje Salcburk ještě dva ročníky. Zbrojí se hlavně pro jubilejní mozartovský rok 2006, kdy mají být mimo jiné provedeny všechny Mozartovy opery - od základu se kvůli tomu přestavuje i jedno z divadel.

Můžeme být rádi, že v Salcburku - na rozdíl od Bayreuthu - v posledních letech zanechávají stopy i čeští umělci. Letos měl úspěch houslista Pavel Šporcl, který vystoupil v rámci dramaturgické řady Salcburský debut, příznivé reakce sklidila i Česká filharmonie za své provedení Dvořákova Requiem s Gerdem Albrechtem.

Ale byl to nakonec právě Antonín Dvořák, který zářil v Salc- burku jako hlavní česká hvězda. Sté výročí jeho úmrtí připomněla například Vídeňská filharmonie, která na úvod festivalu hrála Novosvětskou symfonii. Slavný americký barytonista Thomas Hampson  věnoval Dvořákovi speciální písňový projekt a hudba tohoto skladatele zněla i v dalších programech.

,