Magdalena Kožená považuje slavnou britskou klavíristku japonského původu za mimořádnou osobnost. "Mitsuko je pro mne obrovskou inspirací. Vždy ráda hraje věci, které jsou pro klavíristy výzvou. Například Rückertovy písně napsané pro orchestr. Není to úplně lehké na klavír dosáhnout takových barev, zvuku... a málokterý klavírista se do takto obtížné skladby pouští," řekla Kožená.
Právě Uchida dokáže podle Kožené rozehrát koncertní křídlo tak, aby znělo jako celý orchestr. Slavnou virtuosku vnímá Kožená jako jednu z pěti nejlepších klavíristek současnosti.
Již dlouho vyprodaný pražský koncert je součástí jejich druhého společného turné, po Praze zavítají ještě na dvě vystoupení do Londýna. Ve stejném repertoáru se představily i minulou neděli v italské Perugii.
Na recitálu Pražského jara ve Dvořákově síni Rudolfina zazní mimo jiné Malá rýnská legenda z Mahlerova písňového cyklu Chlapcův kouzelný roh, od francouzského impresionisty Debussyho Tři Bilitiny písně a Zapomenuté arietty a Messiaenovy Básně pro Mi.
"Francouzská hudba je pro mě nesmírně vizuální a snaží se hrát s barvami. Mitsuko Uchida má neuvěřitelnou techniku co se týče používání pedálů a vypilovaných mnoho způsobů, jak s klavírem pracovat v jeho barevnosti," míní Kožená.
Vystoupení uznávané klavíristky bude pro českou metropoli výjimečnou událostí, samostatný recitál zde ještě neměla. Uchida vystupuje daleko méně než její klavírní kolegové. Ročně odehraje pouze kolem padesáti koncertů. O to vzácnější je podle Magdaleny Kožené příležitost slyšet Mitsuko Uchidu naživo.
"Ona se na všechno neuvěřitelně připravuje. Než vyjde na pódium s jednou věcí, tak stráví mnoho času nad přípravou. Neříkám, že jiní klavíristé také necvičí, ale ona je tímto specifická," zdůraznila Kožená.