Do sklepního prostoru vstupuje divadlo se sebevědomým a originálním programem: na přípravě nových her, vzniklých přímo během procesu zkoušení, se setkají mladí herci se známými a zkušenými kolegy, jako je například David Prachař či Alois Švehlík.
Uměleckým šéfem nového Rubínu je čtyřiadvacetiletý úspěšný dramatik Petr Kolečko. "Klasické divadlo přestává herce i diváky bavit. Koho zajímá další výklad Shakespeara nebo Čechova? Současně nechceme být divadlem nových her, které nám hotové budou nosit dramatikové na stůl. Rubín vidíme jako "pankáčské" autorské divadlo, v němž budou herci zásadním způsobem vytvářet strukturu představení, podle níž se teprve zafixuje text," říká.
S nadsázkou na spíše skromný grant Kolečko Rubín charakterizuje jako "ochotnické divadlo profesionálů". "Režiséry ani herce nemůžeme královsky zaplatit, ale lákáme je na to, že u nás si můžou zkusit, co by jinde nešlo, a že se setkají s lidmi, s nimiž by se za jiných podmínek nesešli," dodává.
Jaký je nový RubínMladé, odvážné a autorské divadlo pracuje bez textu. Ten vzniká až během zkoušení. V této sezoně připraví variaci na biblickou Salome, Dívčí válku či námět Petra Kolečka nazvaný Soprán ze slapské přehrady. V divadle se mladí herci sejdou se zkušenými osobnostmi jako Ondřej Pavelka (na snímku), David Prachař, Eva Salzmannová či Zdena Hadrbolcová. Hry, které komorní Rubín nabídne, by měly herce i diváky především bavit. Tedy žádné nesrozumitelné intelektuální opusy, ale krátké svižné kusy, které se chtějí vyslovit k současnosti. |
Kromě kmenového režiséra Jana Friče, který v této sezoně připraví dvě inscenace, se v Rubínu objeví další nekonvenční režiséři, jako Jan Nebeský, Tomáš Svoboda, Daniel Špinar či Thomas Zielinski.
Představu, jak budou inscenace v Rubínu vypadat, může poskytnout jednak již uváděná hra Petra Kolečka a Tomáše Svobody Zlatý prsten Jana Třísky a nově i opus Jana Nebeského Horníci s podtitulem Muži tmy.
Nebeský s herci Jakubem Prachařem, Ondřejem Pavelkou a Karlem Dobrým inscenaci založili na nápadu, co se děje s muži, kterým v zavaleném dole dochází kyslík. A bez něj začíná mozek pracovat trochu jinak. V inscenaci se objeví tematické písně, divadelně zpracovaný dokumentární hornický materiál, ale třeba i třístránková hra Ondřeje Pavelky z hornického prostředí.