V řevnickém lese zní blues

  • 6
V pátek v jednu hodinu po poledni začala v Lesním divadle v Řevnicích u Prahy přehlídka hudby mnoha žánrů Blues v lese. Na třetím ročníku festivalu se představí na třech scénách více než 50 bluesových, jazzových, soulových i folkových kapel ze šesti zemí Evropy a Ameriky. Pořadatelům se letos podařilo pozvat multiinstrumentalistu Edgara Wintera - fenomenálního albína, který má za sebou 15 sólových alb a mnohaletou spolupráci se svým stejně slavným bratrem, kytaristou a zpěvákem Johnnym Winterem.
Uvnitř článku najdete rozhovor s Edgarem Winterem.
Ze San Franciska pak přijede kytarista Chuck Prophet, z Anglie mladý kytarový virtuos Aynsley Lister. Domácí scénu bude reprezentovat Vladimír Mišík a jeho skupina ETC, Michal Pavlíček a Big Heads, -123 min, Jazz Q, Ondřej Konrád a Gumbo, Jan Kořínek a Groove s černošským zpěvákem Lorenzem Thompsonem.

Na neděli se mohou těšit příznivci folkové, cimbálové i alternativní hudby, kdy na bluesový cyklus naváže program se Zuzanou Navarovou a KOA, Jiřím Pavlicou s Hradišťanem, Jablkoněm a kapelami.

Kompletní program najdete ZDE.

Kytarista Radim Hladík slíbil, že po několika letech pauzy vezme opět do rukou elektrickou kytaru. Fanoušci Boba Dylana se zase mohou těšit na bubeníka Winstona Watsona Jr., který s Dylanem několik let vystupoval. Na festival přijede doprovázet kytaristu Chucka Propheta.

V neděli vedle hudebníků vystoupí na festivalu také divadlo Buchty a loutky s pohádkou pro děti Tři malá prasátka.

Děti do 12 let budou mít vstup na festival zdarma. Pořadatelé letos zajistili kyvadlovou autobusovou dopravu do Prahy. V areálu bude fungovat informační centrum, stanové městečko, úschovna zavazadel, CD shop, knihkupectví a čajovna.

Rozhovor s Edgarem Winterem
Blues je jen jedno, říká Edgar Winter

Pětapadesátiletý americký saxofonista a klávesista Edgar Winter bude v sobotu vystupovat na festivalu Blues v lese III, který začíná dnes v Řevnicích u Prahy. Podle svých slov se na to velmi těší. "Já hraju hlavně po Americe. Sto padesát i víc koncertů ročně. Do Evropy se moc nedostanu a tam k vám už vůbec ne. Pár měsíců po pádu železné opony jsem hrál v Polsku, ale to už je dávno," říká.

Asi každý se vás ptá, co dělá váš starší bratr Johnny. Je to koneckonců nejslavnější bílý bluesový kytarista všech dob...
Žije v New Yorku, já v Los Angeles, moc se nevídáme, leda na nějakých festivalech. Loni jsme se takhle potkali někde v Jižní Karolíně. Skvěle jsme si zajamovali. A jako obvykle jsme si pak řekli, že to musíme někdy nahrát.

Čím se jako muzikant lišíte od Johnnyho?
Johnny šel vždycky hluboko do kořenů blues. Hlavně do blues z mississippské delty. Já dával přednost modernějším trendům. První deska, kterou jsem vydal před více než třiceti lety, Entrance, zkoušela blues propojit s klasikou. Ale pak s White Trash jsem hrál rhythm'n'blues s dechovou sekcí. Nebo na albu They Only Came At Night jsem dával dohromady blues a tvrdší rock. Láká mě experimentovat s různými styly. Johnny je z toho pohledu trochu konzervativnější.

White Trash byla výborná kapela, jedna z nejlepších, které se v sedmdesátých letech objevily. Neuvažujete o nějakém comebacku?
Oni možná ano, já spíš ne. Taková velká kapela, to je moc organizování. A také se pořadatelům prodraží. Dávám přednost normálnímu doprovodnému kvartetu. Syntezátory hodně nahradí.

Proslul jste jako první muzikant, který hrál na elektronický klávesový nástroj zavěšený na krku jako kytara.
Člověk udělá spoustu hudby, na kterou je hrdý, a pak zjistí, že si ho lidé pamatují pro nějaký trik. Byl jsem tehdy v nějakém hudebním obchodě a prodavač mi ukazoval nový model syntezátoru ARP. Byl to první syntezátor, který měl klávesnici oddělitelnou od zbytku nástroje. Jak jsem ji vzal do ruky, napadlo mě, jestli by se k ní nedaly přidělat řemeny jako ke kytaře. Prodavač řekl, že jo - a bylo to na světě.

Používáte klávesnici jako kytaru dodnes?
Jistě. Ale už to dávno není ARP. To byl jeden z prvních syntezátorů. Hrávalo se na něj jedním prstem.

Jste víc varhaník, nebo saxofonista?
Díky těm zavěšeným klávesám mě mají lidé spíš za hráče na klávesy. Ale já se cítím víc jako hráč na altsaxofon. To je můj nejmilejší nástroj.

                                                                                                 JOSEF VLČEK


Americký hudebník Edgar Winter přijede na festival Blues v lese III.

,