Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Pitínského inscenaci Bernharda se hnus světa poměřuje hnusem divadla

  19:21aktualizováno  19:21
- Hra Divadelník rakouského autora Thomase Bernharda je stejně odpudivá, jako je odpudivé divadlo. Tedy divadlo určitého typu. Spojené s geniálničením, slavomanstvím, sebevzhlíživostí, histrionstvím, zlobou a urážkami, hysterií, touhou vyniknout a ty druhé ponížit a urazit, ztotožnit své vlastní problémy, případně problémy divadla s osudy celého světa.
Divadelník Bruscon, někdejší herec státní scény a po svém soudu největší herec všech dob, chystá v jakési podalpské díře jedno z představení svého turné. Turné s vlastní, zřejmě prachmizernou, hrou stopující křižovatky lidských dějin, v níž všechny role hrají členové jeho rodiny. Špinavý zatuchlý sál, věčně kašlající žena, netalentované děti. Zvenku chrochtají prasata, do sálu proniká pach vepřína a porážky. K tomu všemu hrůza z velitele hasičů, který bezpochyby nedovolí v závěru inscenace zhasnout nouzová světla, a naprosto tak zničí vyznění hry.
Bernhard otrávený a plný jedu vypsal se v Divadelníkovi z nenávisti vůči Rakousku, "žumpě, zabedněnému státu plnému zabedněných lidí, nádoru Evropy", i divadlu - tomu nejabsurdnějšímu místu na světě, peklu, v němž nejhloupější lidé - herci - lžou, že jsou mysliteli a králi.
Režisér Jan Antonín Pitínský má na scéně Divadla Na zábradlí k dispozici kouřící prach, komponovaný šerosvit, pavučiny, masky v rukou i na obličejích herců, hostinského dceru Ernu, která v hudbou organizované stylizaci doslova zamete jeviště včetně jeho aktérů. Má také řezníka a hasiče a Hitlera v závěru komedie a má housle, jež se v rukou velkého herce, třebaže na ně neumí hrát, promění ve virtuózní nástroj symbolizující sílu umění. Především ovšem má onoho velkého herce - Martina Hubu, který si přijel zahrát do hostince Černý jelen, v nějž se divadlo pro tentokrát proměnilo.
Spolupráce režiséra s hercem na divadelníkově portrétu pluje propastmi a ponornými řekami, v nichž se proplétá vztah divadla a světa, jejichž hranice je mnohdy snadno prostupná a stěží patrná. Tři základní polohy výkonu - předvádivou, vysvětlující a zpovídající se - varíruje Huba v mnoha zákrutách hereckého umění. Svá obvinění hřmí opravdově, exhibovaně, se značnou dávkou sebelásky, herecké citové intenzity i falše patosu, za nímž nestojí mnoho. Bílé ruce v černém tričku s plavnou elegancí dopovídají nesdělitelné významy replik, aby vzápětí zraňovaly přiraženým víkem; brumlavě medový hlas miluje a střihem nenávidí, pozvedává i dává smrtelné rány.
V té odpudivé lidské kreatuře, jíž Bruscon bezpochyby je, podtrhuje ovšem Huba i to, co je také ve hře potenciálně obsaženo. Jeho divadelník o cosi usiluje. Není otupělý ani tupý, jde mu o to, aby to, co dělá, bylo stále lepší, není lhostejný a myslí výš než k ovaru s jablečným křenem. Kontrast se světem, který nesnesitelného Bruscona obklopuje, světem prasat, zaprášených Hitlerových portrétů, "jelitových dní", jejichž cílem je cpát krvavou masu do vyčištěných střev, je výmluvný. Zviditelnění takového kontrastu má ovšem své oběti. Beze slov kašlající manželku Evy Holubové, ustrašeně potlačené a přece vzdorovité pohledy permanentně likvidovaného Brusconova syna (Karel Dobrý) i zoufale vstřícné obdivné oči hercovy dcery - Kristiny Maděričové -, která čeká lásku, s níž ovšem vzápětí schytá i úder nejhlubšího ponížení.
Při premiéře se inscenaci Divadelníka dostalo neobyčejně vstřícného, chápajícím smíchem propleteného odbornického přijetí. Její nebezpečí a meze jako by naznačil režisér ve chvíli, kdy největší tirády o divadle doprovodil spánkem "naslouchajícího" a jinak čilého a šantalovitého Hostinského Ladislava Klepala. Kolika nedivadelníkům může Bernhardův sebeočistný text přinést úlevu, kolik je v něm přesahu z divadla do života, je otázka. Tu už ovšem za odborníky i "odborníky" musí zodpovědět diváci.

Thomas Bernhard: Divadelník
Divadlo Na zábradlí Praha

překlad do slovenštiny Viki Janoušková
překlad do češtiny Vladimír Tomeš
režie Jan Antonín Pitínský
dramaturgie Ivana Slámová
scéna Jan Dušek
kostýmy Kateřina Štefková
hudba Petr Hromádka
pohybová spolupráce Jiří Reidinger

Česká premiéra 16. února

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Děti okupantů? Turisté v kožichu? V Arše řeší vztah k dnešním „Rusákům“

Záběr z představení Rusáci?

Jak se mladí Rusové žijící v Česku vyrovnávají s naším historickým komplexem? Jak vnímají vlastní minulost? I tyto...

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

Stašové ABC sluší. S komercí soupeřit nechci, říká šéf Městských divadel

Daniel Přibyl v minulosti vedl Novou Scénu Národního divadla a Městské divadlo...

Nekonfliktní repertoár přenecháme soukromým scénám, slibuje ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl. Pod jeho...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz