Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Labyrintu sice bude divadlo, jenže se stále ještě neví jaké

aktualizováno 
Vlna odporu se zvedla především mezi divadelníky proti přestavbě Divadla Labyrint, tradičního prostoru na pražském Smíchově. Přestože již existuje projekt a je zpracována dokumentace ke stavebnímu povolení, v pondělí překvapivě ohlásil zástupce pražského magistrátu, vedoucí odboru městského investora Jozef Macko: "Rozhodli jsme se svolat schůzku architektů i oponentů projektu a dalších odborníků, abychom se o budoucnosti Labyrintu poradili." Magistrát jako majitel objektu i zřizovatel scény chce diskusi o příštích osudech divadla vyvolat do dvou týdnů.

PŘEDSTAVA PRO TŘETÍ TISÍCILETÍ NARAZILA

Už v pondělí přitom začíná mezinárodní scénografická výstava Pražské Quadriennale 99, kde plány na přestavbu Labyrintu budou představovat tvůrci kritizovaného projektu. Architekti Jan Mayer a Petr Václavek tvrdí, že jejich projekt, úzce spjatý s akcí Praha - evropské město kultury roku 2000, by měl být divadlem třetího tisíciletí. Proto se prý snažili navrhnout něco víc než klasickou kamennou scénu. Došli k tomu, že stávající prostor už nelze rekonstruovat, a společně s vlastníkem, jímž je město, se dohodli na jeho zbourání a vybudování nového objektu.
"Při rekonstrukci by bylo možné využít pouze dva domy ve Štefánikově ulici a vestavbu ve dvoře. Zbylé nemovitosti by magistrát musel odprodat, protože restitucemi okolních domů se přerušily komunikace uvnitř objektu," říká architekt Mayer. "Kromě toho jsou dnes rekonstrukce stejně nákladné, ne-li dražší než nové stavby." Město mělo tyto podmínky: vyřešit vstup do suterénního divadelního studia a komunikace uvnitř objektu a možnost kukátkového uspořádání hlediště i jeviště. Architekti tedy navrhli nahradit tradiční kukátkovou scénu variabilním prostorem, jehož základem by byl kruhový jevištní prostor - s tím ovšem, že by šlo vytvořit i klasické kukátkové divadlo pro 240 diváků a arénu pro 500 diváků, anebo taky poloarénu i jiné varianty. Sál by zastřešoval šikmý komín ukončený čočkou a propouštějící denní světlo. "Snažili jsme se vytvořit inspirativní prostor pro české i zahraniční umělce s téměř nekonečnými možnostmi. Denní světlo ve všech prostorech objektu včetně sálu umožňuje celodenní využití," vysvětluje Mayer.
Před třemi týdny se konala veřejná prezentace Mayerova a Václavkova projektu. Nelíbil se hlavně činoherním divadelníkům. Namítali, že návrh akcentuje arénové uspořádání a přestavba pro jiné varianty je zdlouhavá. Denní světlo v divadelním sále vzbudilo spíše rozpaky.
"Divadlo posledních dvaceti let směřuje jiným směrem než k přetechnizovaným variabilním prostorům, jež pro divadlo, natož repertoárové, nelze využít.
Tohle je víceúčelový sál pro sjezdy, konference nebo snad varieté," tvrdí Doubravka Svobodová, ředitelka Divadla Na zábradlí a členka komise, která má v září vybrat ředitele pro smíchovskou scénu. Tyto výhrady sdílejí i někteří divadelní ředitelé, umělečtí šéfové a režiséři. Své názory zaslali kulturnímu odboru magistrátu společně s peticí požadující změnu plánů.
"Práce repertoárového divadla by zde byla zcela reálná. Pro to, aby se využily všechny inscenační možnosti, však bude nutný velmi inspirovaný přístup k prostoru," oponuje Mayer. Architekti se navíc nebrání dalším úpravám projektu, ke kterým by však mělo dojít ve spolupráci s osobností, jež bude mít odpovědnost za uměleckou náplň budoucího prostoru.

ANO, I NE

"Jaké divadlo na Smíchově bude, rozhodne komise, která v září posoudí jednotlivé projekty po stránce uměleckého záměru i umělecko-provozního řešení.
Teď je však na pořadu dne, aby se tam vůbec dalo divadlo hrát a jaké," říká Helena Brabencová, vedoucí odboru kultury pražského magistrátu, a dodává: "V Labyrintu jsme vždycky chtěli mít divadlo, proto město vykoupilo budovy od soukromého majitele a rozhodlo o rekonstrukci." Projekt, jenž vzešel z veřejné soutěže, od počátku sledovala komise, v níž byli architekti a scénografové, divadelní teoretici i praktici a také zástupci města.
"Tahle konzultační komise investora práci sledovala pravidelně. Od počátku jsme také úzce spolupracovali se scénografem Jaroslavem Malinou, který výrazně ovlivnil řešení jevištního prostoru.
S dotažením technologického a scénografického řešení zase pomohl Jindřich Smetana," hájí se Mayer. Architekti spolupracovali také s odborníky z Vídně a Paříže.
"Na Západě se od variabilních scén sice ustupuje, ale u nás zatím nic podobného není," argumentuje scénograf Malina.
"Idea tedy není špatná. Ale k realizaci jsme se s Jindřichem Smetanou stavěli kriticky, i když ne negativně: upozorňovali jsme na problémy s akustikou a s přestavbami prostorových variant."

JEDNODUCHÉ ŘEŠENÍ TEĎ UŽ NEEXISTUJE

Rekonstrukce Divadla Labyrint se připravuje déle než dva roky. Od počátku ji provázely problémy. Za celou tu dobu nikdo nedal jasnou odpověď na základní otázku: Jaký typ divadla, s jakým repertoárem by se na Smíchově měl provozovat? Polemika začala, až když byl projekt hotov. Teď už se jednoduché řešení nezdá být na obzoru. Je možné, že chystaná diskuse pozdrží rekonstrukci a posune otevření Labyrintu za rok 2000, neboť případné přepracování projektu si vyžádá další čas a peníze.
Na druhou stranu: náklady na stavbu variabilní scény sami architekti odhadují na 200 milionů a vedoucí odboru městského investora na 300 milionů - aniž je dnes zřejmé, zda je taková investice nutná.

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

Nachlass. Festival pozve do pokojů, kde se lidé chystali na smrt

Prohlídka skoro dokončeného Nového divadla v Plzni.

Připravovali se na vlastní smrt, diváci nyní mohou nahlédnout do jejich pokojů. Výjimečné divadelní zážitky v podání...

Vážností bychom Vlasy pohřbili. Čekejte hvězdy i holé zadky, láká režisér

Šimon Caban na zkouškách muzikálu Vlasy

Se zdravým nadhledem pracuje režisér Šimon Caban na muzikálu Vlasy pro pražské Divadlo Kalich. Nehrozí prý patos ani...

RECENZE: Zrod vetřelců i minotaura. Continuo dál drží svou laťku vysoko

Představení 8 hrálo Divadlo Continuo na poli naproti svému Švestkovému dvoru v...

Momenty ze zběsilého 20. století využilo Divadlo Continuo k neobvyklému site specific projektu 8. Ač nejsou úplně...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz