V Evropě nastala doba velkých festivalů

Píše se druhá polovina července a to znamená, že hvězdy klasické hudby, divadla a opery se sjíždějí na prestižní evropské festivaly. Na festivalu v Bregenzi se letos na jevišti umístěném na Bodamském jezeře bude hrát Pucciniho Bohéma. Bayreuthský festival bude až do 28. srpna nabízet především opery Richarda Wagnera a salzburský festival již 27. července zahájí Mozartův Don Giovanni.

V  B r e g e n z i   h r a j í   M a r t i n ů

Svět začíná v posledních letech objevovat krásu hudby Bohuslava Martinů. Také zásluhou festivalu v rakouské Bregenzi, který už léta vyvažuje fenomén oblíbených představení pod širým nebem uměleckými ambicemi. Zdejším unikátem je jeviště umístěné na Bodamském jezeře - na něm se letos odehraje příběh Pucciniho Bohémy. Další produkce se konají ve festivalovém domě, kde před třemi lety uvedli operu Martinů Řecké pašije. A letos následuje Julietta, jejíž premiéra se uskutečnila 17. července. Připravil ji mezinárodní tým v čele se režisérkou Katjou Czellnikovou a dirigentem Dietfriedem Bernetem.

Vstupenky na festivalová představení stojí přibližně od 30 do 130 eur. (Další informace na www.bregenzerfestspiele.com)

B a y r e u t h   s e   c h y s t á   n a   v o n   T r i e r a

Bayreuthský festival, který začíná pozítří a do 28. srpna bude jako vždy nabízet výhradně opery Richarda Wagnera, zaměstnává tisk hlavně boji mezi skladatelovými potomky o vládu nad tímto rodinným podnikem. Loni už to vypadalo, že dosavadního šéfa, třiaosmdesátiletého Richardova vnuka Wolfganga, vystřídá dcera Eva Pasquierová, kterou vybrala festivalová rada, ale Wolfgang odmítl odstoupit a Pasquierová nakonec rezignovala. Wolfgang vzápětí jmenoval svého přítele Klause Schultze dočasným intendantem, který bude festival řídit, než se najde někdo vhodnější - což bude dlouhé a těžké. Starý patriarcha tak vlastně vyhrál.

Výtkám, že festival je příliš konzervativní, se navíc snaží čelit: povolává umělce nové generace a pokouší se jít s dobou. Tak třeba jeho „dvorním“ dirigentem je mladý, neformálně vystupující Němec Christian Thielemann. Letos nastudoval úvodního Tannhäusera, a to společně s režírujícím výtvarníkem-mágem Philippem Arlaudem.

Ale to ještě není nic proti tomu, co festival chystá na rok 2006. Pro Prsten Nibelungův byl angažován filmový režisér Lars von Trier! Sice ještě nikdy nepracoval na jevišti, ale dirigentu Thielemannovi to nevadí: „je to obrovsky talentovaný, vizionářský tvůrce. A také příjemný člověk, i když zpěvačka Björk tvrdí něco jiného...“ prohodil v jednom interview. Že je to ještě daleko? Nemylme se. Kdo by chtěl vidět, jak se tvůrce seriálu Království popasuje s germánskou mytologií, musí si pospíšit. Ceny lístků jsou sice „relativně“ levné, pohybují se od 11 do 150 euro, ale zájemce musí čekat několik let, než na něj dojde. (Další informace na www.bayreuther-festspiele.de)

S a l c b u r k  :   m e z i   f r a k y   a   a l t e r n a t i v o u

Neděle 27. července, kdy začíná nejprestižnější a největší světový festival v Salcburku, je den D nejen pro hudební, ale i společenské a obchodní kruhy. Symbióza klasické hudby s podnikatelskými špičkami, která je u nás teprve v plenkách, funguje v Mozartově rodišti k oboustranné spokojenosti.

Elita se sejde i na ostře sledované zahajovací inscenaci, kterou je letos Mozartův Don Giovanni. V ansámblu máme horké želízko: jako Zerlina totiž na festivalu debutuje Magdalena Kožená. Dona Giovanniho ztvární Američan Thomas Hampson, dirigovat bude Nikolaus Harnoncourt a režírovat Martin Kušej. Tento mladý nekonvenční Rakušan už dal najevo, že se opeře podívá na zoubek. Proslýchá se, že děj přenesl na parkoviště. „V čase sexuální volnosti se libertin očividně přežil. Jaké by dnes měl poslání, když v různých talkshow lidé hovoří zcela nevázaně o svých nejpodivnějších sexuálních zálibách?“ poznamenal v bulletinu.

Nově se v programu objevuje i Zemlinského Král Kandaules, Straussova Láska Danaina a především Pucciniho Turandot v režii Davida Pountneyho a s novým koncem italského skladatele Luciana Beria. Tahle nedokončená opera se totiž až dosud běžně hrála se závěrem, který podle skic dopsal Pucciniho současník Franco Alfano. Kromě těchto novinek se znovu reprízuje Mozartova Kouzelná flétna, kde Papagenu zpívá sólistka curyšské opery Martina Janková.

To vše je pouhý zlomek pětitýdenního programu, jenž sestává z několika stovek akcí včetně činoher, a jehož znakem je široké rozpětí: na jednom pólu figuruje třeba galavečer s Plácidem Domingem a na druhém nová hra Petera Turriniho Da Ponte v Santa Fé anebo multimediální instalace skladby soudobého autora Helmuta Lachenmanna Děvčátko se sirkami. Stejně rozkročené jako dramaturgie jsou i ceny lístků: podle typu akce a místa od 340 až po osm eur. (Další informace na www.salzburgfestival.at)

Unikátem festivalu v Bregenzi je jeviště umístěné na Bodamském jezeře - na něm se letos odehraje příběh Pucciniho Bohémy.

,