V Českých Budějovicích se najednou hraje dobře

- Okřídlených úsloví, přirovnávajících svět k divadlu a lidi k hercům, je pěkná řádka. Ta nejslavnější pocházejí od Shakespeara. Komedie Carla Goldoniho Impresário ze Smyrny je také hrou o divadle, respektive o hercích. A daří se jí to, co je v konfrontaci divadla a světa podstatné: na prestižních tahanicích mikrosvěta divadelního zákulisí postihnout důležité lidské vlastnosti, které určují i běh života kolem nás.
Jistěže ne tak temperamentně exaltovaný, bohužel však také ne tak zábavný. Nezvládnutelné prestižní souboje polohvězd operní šmíry o to, kdo bude zpívat první a druhé role a kdo se spokojí s menším či větším honorářem, nakonec způsobí, že sotva založená divadelní společnost krachne ještě dřív, než poprvé vystoupí. Člověka v těchto dramatických souvislostech může napadnout ledasjaké podobenství, ale mladý režisér Martin Glaser ve své budějovické inscenaci Impresária ze Smyrny společenskopolitické souvislosti komedie nehledá. Aspoň ne v prvním plánu. Soustřeďuje se naopak na věc v kontextu dnešního divadla málokdy vídanou: detailní práci s herci.
Když Goldoni před více než dvěma sty let takzvaně reformoval italskou komedii, obrátil její pozornost od vyzkoušených a stereotypních triků k lidské nátuře. Jeho postavy nejsou směšné tím, že zakopnou, sklouznou po banánové slupce nebo jim prasknou kalhoty, ale tím, jaký je jejich temperament, jak se chovají. A právě na naše chování se Glaser soustředil. Jakoby zázrakem se mu podařilo zbavit i velmi zkušené budějovické herce navyklých stereotypů, které pustoší většinu tamních inscenací, a vybudovat s nimi logické charaktery. Ty pak za pomoci uvolněné herecké fantazie přetavil do neobyčejně zábavné nadsázky, která ovšem nikdy neztratí kontakt se skutečností postavy. Zkušení i méně zkušení herci Jihočeského divadla náhle nalézají úplně čerstvé polohy zbavené usazenin divadelního prachu. Jan Dvořák, Michal Zelenka, Kateřina Březinová, Věra Hladká, Bibiana Šimonová, Martin Hruška, Ctirad Götz vytvářejí tak příjemný jevištní svět, že premiérové obecenstvo se směrem k jevišti jen a jen usmívalo.
Společně s dramaturgyní Olgou Šubrtovou pak dodal režisér komedii moderní podvodnický rámec, v němž hrabě Cipera, znalý divadelní řevnivosti, vytuneluje operní skupinu dřív, než stačí pípnout první notu. Reálnou fantazií vedené herectví navíc Glaser zasazuje do roztomilostí uměle divadelního světa, malovaných oponek určujících dějiště, hodinek s vodotryskem, medvídka, jenž si na klíně impresáriově vede jako živý. A divadelní sluníčko a divadelní mořské vlnky a divadelní pták... Nebývale zábavný divadelní svět Goldoniho komedie tak vplývá do souvislostí skutečnosti kolem nás zcela přirozeně. A účinně.

Carlo Goldoni: Impresário ze Smyrny
Jihočeské divadlo České Budějovice

překlad Jaroslav Pokorný
úprava Martin Glaser a Olga Šubrtová
režie Martin Glaser
dramaturgie Olga Šubrtová
scéna Jana Procházková j.h.
kostýmy Lenka Rašková j.h.
pohybová spolupráce Martin Pacek

Premiéra 4. prosince


Témata: Hodinky