Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Brně inscenovaný Bernhardův Immanuel Kant je podivně hořkým soustem

aktualizováno 
- Je to ale zvláštní hra, ten Immanuel Kant, napadne nejspíše návštěvníka Mahenovy činohry v Brně, která v české premiéře uvedla tento kus rakouského spisovatele a dramatika Thomase Bernharda. A jak by ne! Příběhu v běžném slova smyslu se nedočkáte, postavy hovoří spíš samy k sobě než mezi sebou a ještě jsou to bizarně sesbírané existence: excentrický učenec Kant, jeho žena, sluha a papoušek vedle Milionářky, Kapitána, Kardinála, Admirála či Sběratele.

 Celá ta roztodivná společnost pluje na luxusní lodi do Ameriky. Nedosti na tom. Hlavní hrdina podle všeho není slavným německým filozofem; miluje nade vše vlastního žáka, papouška Bedřicha, a okolní svět - zdá se - je mu ukraden. Podivínský analytik i namyšlený dětina se plaví do zaslíbené země, aby převzal čestný doktorát na Kolumbijské univerzitě, a také za operací, která mu navrátí slábnoucí zrak. I při této zdánlivé sebepohrouženosti však Bernhardův svět vysílá "ven" znepokojivé signály.
V ironické adoraci spásné americké dokonalosti občas prošlehne nezastíraná naděje, že pomoc přijde skutečně z tohoto břehu. Kantovo vršení učených floskulí, kterým nevěří ani sám hrdina, je zoufalým hledáním archimedovského pevného bodu; malicherné tlachání zbývajících pasažérů značí výmluvný obraz zatracenosti a samoty. Bernhardův mikrokosmos je přitom důsledně dvojlomný - vše tak trochu je, a také není pravda.
Mladý režisér Martin Čičvák za asistence dramaturga Václava Cejpka udělal z textu označovaného autorem za komedii žahavou grotesku. Režie nechala inscenaci pohupovat se na vlnách světelných a zvukových obrazů.
Slovo opakovaně šplouchá v promluvách, které občas dutě zesilují mikroporty. Při hudebním refrénu, podobnému vlezlé znělce, se pootočí kajuta nebo na předscéně vynoří lodní příď. Čičvák se v adekvátních jevištních úsečkách zmocnil textu, ve kterém - naoko nesmyslně - pulsuje nadsázka, monotónnost, ale i jakási bezmocná křeč. Nervózní a jakoby omílané ústřižky pak ve finále režisér rázně složí: Kant se vylodil a definitivně zabloudí ve změti pouličních zvuků americké metropole. Bernhardova hra představuje tvrdý oříšek pro publikum, ale i pro brněnský divadelní dům. Nechce se otřepaně mluvit jen o nezpochybnitelném dramaturgickém risku a odvaze - herecké úkoly a jejich plnění představují zvláštní kvalitu inscenace. Nejvýmluvnějším příkladem je výkon Zdeňka Dvořáka, jehož Kant není pouze předpisový misantrop a megalomanský myslitel. Směšná nepraktičnost a roztržitost ho zlidšťuje. Načinčaná Milionářka Martiny Stehlíkové komicky blábolí a ve své bloudivé zabedněnosti je politováníhodná - podobně jako chladně přezíravá Kantova žena v podání Jany Janěkové nebo oddaně naštvaný sluha v osobě Jana Zvoníka. Na takové luxusní lodi se sežene všechno, zazní v textu. Čičvákovo režijní plachtoví pohání neochabující rytmus, rázný výklad i zajímavé výkony všech aktérů. Vybrat si může každý, což bude pro mnohé zřejmě i to nejtěžší.

Thomas Bernhard: Immanuel Kant
Národní divadlo Brno

překlad Josef Balvín
režie Martin Čičvák
dramaturgie Václav Cejpek
scéna a kostýmy Emil Drličiak
hudba Radovan Přikryl

Premiéra 29. ledna v Mahenově divadle

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

RECENZE: Optimismus MacDonaldové překoná v Ungeltu i hospodářskou krizi

Záběr z představení Kdokoli může dělat cokoli

Betty opouští venkov a vrací se do Seattlu k sestrám a matce. Bohužel se právě píší 30. léta, ekonomická situace novým...

Nachlass. Festival pozve do pokojů, kde se lidé chystali na smrt

Prohlídka skoro dokončeného Nového divadla v Plzni.

Připravovali se na vlastní smrt, diváci nyní mohou nahlédnout do jejich pokojů. Výjimečné divadelní zážitky v podání...

Zemřel Jiří Josek, uznávaný překladatel Shakespeara i amerických autorů

Jiří Josek získal za překlady díla Williama Shakespeara řadu ocenění.

Po těžké nemoci zemřel překladatel z angličtiny, režisér a nakladatel Jiří Josek, uznávaný specialista na dílo Williama...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz