V Bayreuthu se válčí, padají i tvrdé rány

Prudký spor se rozhořel ve wagnerovské svatyni v Bayreuthu. Jeho příčinou je kontroverzní německý režisér Christoph Schlingensief, jehož inscenace opery Parsifal - podle očekávání - hluboce rozpoltila veřejnost a postarala se o svérázný doprovod k letošnímu festivalu.

Schlingensief toto pseudoreligiózní dílo zasadil do pestrých, zvláště afrických etnografických a náboženských kontextů. Německá kritika jeho pojetí přes určité výhrady přijala uznale. Líbily se jí hlavně nové a působivé jevištní obrazy.

Názor kritiků však nesdílí představitel titulní role, tenorista Endrich Wottrich. Jen několik dní před premiérou, jež se konala  koncem července, označil v místním listu Schlingensiefovu práci za "strašlivou" a veřejně se od ní distancoval.

"Pro Německo je trapné, že něco takového je vůbec možné," zdůraznil. Režiséra označil za rasistu a nacistu. V opeře totiž vystupují i statisté tmavé pleti, ale podle tenoristy jim režisér až příliš nápadně svěřil jen pomocné úlohy.

Pro pochopení těchto slov je nutno vědět, že rozčilený režisér krátce předtím obvinil tenoristu, že měl námitky právě proti černochům v ansámblu. "Jeho představy o čistém Německu nemohu sdílet," dal se slyšet Schlingensief a prozradil, že Wottrich při zkouškách používal slovo "negr", které v němčině - stejně jako v češtině - má dehonestující přídech.

"Budu si říkat negr, kdy se mi zachce. A nedám si poroučet takovým ťulpasem, jako je pan Schlingesief!" opáčil v tisku tenorista. Vzápětí se pokusil protivníka knokautovat: Schlingensief údajně vyprávěl rasistické vtipy. "Třeba ten, že statisté jsou tak černí, že je proti černému pozadí nelze vidět," citoval vítězoslavně pěvec režiséra.

Jako by nestačily tvrdé rány, jimiž se častují režisér a tenorista, otevřela se v těchto dnech další fronta, na níž bojují Schlingensief a 84letý festivalový šéf a skladatelův vnuk Wolfgang Wagner. Také jejich vzájemné výpady pečlivě zaznamenávají světové agentury a deníky.

Režisér Wagnerovi předhodil výhrady k technickému zajištění inscenace a obvinil ho, že mu upřel 20 tisíc eur na videoprojekci. Wagner a jeho lidé přes média dotčeně odpověděli, že režisérovi poskytli vše, co potřeboval, a že to byl on, kdo vyvolával zmatky.

"Rozvinuli jsme před ním zlatý koberec. Režisér ale naráz vyčerpal rozpočet na pět let dopředu," zdůraznil šéf techniky festivalového domu Karl-Heinz Matitschka. Schlingensief podle něj takřka do poslední chvíle měnil své představy.

Až letos na jaře si například vyžádal otočnou plošinu, která pohltila 140 tisíc eur. Samotné zkoušky inscenace rovněž neprobíhaly v klidu. Několik dní před zahájením festivalu Schlingensief demonstrativně přestal zkoušet, oficiálně ze zdravotních důvodů, a opustil Bayreuth. Už už se chystali právníci, ale režisér nakonec opět přijel a premiéra se odbyla v klidu.

Přes celou tuto hlučnou výměnu invektiv však Schlingensief, který operu ještě nikdy nerežíroval, může být s výsledkem svého debutu spokojen. A také je. Další nabídky z operních i činoherních scén se mu jen hrnou. "Dostal jsem už dvě SMS od šéfa vídeňského Burgtheatru Klause Bachlera. Že prý se mnou už dávno chtěl mluvit. To potěší," pochlubil se Schlingensief.

,