V barokní Libuši běsní amazonka Vlasta

Kdo zná velkolepé tabló Bedřicha Smetany Libuše, musel na ně při sledování novodobé premiéry barokní opery Praga nascente da Libussa e Primislao, uvedené poloscénicky v rámci Pražského jara, hned zapomenout.

O to víc si však mohl užívat divadelně chytře vymyšleného akčního děje s intrikami, zákrutami, a dokonce s kriminální zápletkou, v níž je obviněn nevinný a padouch se dočasně směje.

Antonio Denzi, italský operní impresário, tenorista a autor libreta, jenž podnikal v 18. století v pražském divadle hraběte Šporka, věděl, jak zaujmout publikum. Dodal mu komickou postavu zdánlivě němého pážete-špiona, běsnící amazonku Vlastu i různé efekty (Přemyslovy jalovice odletí do oblak).

Přidal i Ctirada coby čestného českého šlechtice stojícího při Libuši, jejíž říši chce uchvátit zlosyn Clodomiro.

Ctirad sám přečte Libušino proroctví, jež velebí i císaře Karla VI. Dnešní divák se baví dvojnásob: rozkošná je představa Libuše a Přemysla coby pohanů v turbanech, míchání českých reálií s italskými či neodolatelná zeměpisná neznalost (Stadice jsou umístěny do Slezska).

Na rozdíl od Denziho libreta se hudba k opeře nedochovala. Iniciátor nynějšího provedení a autor rekonstrukce Robert Hugo vyšel z předpokladu, že Praga nascente bylo tehdy zcela obvyklé pasticcio, tedy opera vytvořená několika skladateli, a staronový opus sestavil za využití hudby Vivaldiho, Lottiho, Giacomelliho a dalších autorů, kterou pravděpodobně slýchalo publikum Šporkova divadla.

Árie, jež přidělil sedmi postavám (Ctirad má pouze recitativy), jsou krásné, ale mnohdy velmi náročné. Mladí zpěváci a zpěvačky se s nimi prali na různé úrovni, představě vyrovnaného, brilantního zpěvu se nejvíce přiblížila Petra Noskaiová v úloze Vlasty.

Ansámbl Capella Regia hrál více s obdivuhodnou vervou než s přesností. Provedení v Míčovně Pražského hradu bylo obohaceno o náznaky dekorací, kostýmy a gestikulaci.

Barokní Libuše zjevně měla jen bavit a vydělat. Obojí kvalitně. Za předpokladu nápadité režie si lze tuto - byť fiktivní - operu představit i dnes na jevišti.

Dávní Češi barokně. Z představení Praga nascente da Libussa e Primislao.

,