Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V barokní Libuši běsní amazonka Vlasta

  11:04aktualizováno  11:04
Kdo zná velkolepé tabló Bedřicha Smetany Libuše, musel na ně při sledování novodobé premiéry barokní opery Praga nascente da Libussa e Primislao, uvedené poloscénicky v rámci Pražského jara, hned zapomenout.

O to víc si však mohl užívat divadelně chytře vymyšleného akčního děje s intrikami, zákrutami, a dokonce s kriminální zápletkou, v níž je obviněn nevinný a padouch se dočasně směje.

Antonio Denzi, italský operní impresário, tenorista a autor libreta, jenž podnikal v 18. století v pražském divadle hraběte Šporka, věděl, jak zaujmout publikum. Dodal mu komickou postavu zdánlivě němého pážete-špiona, běsnící amazonku Vlastu i různé efekty (Přemyslovy jalovice odletí do oblak).

Přidal i Ctirada coby čestného českého šlechtice stojícího při Libuši, jejíž říši chce uchvátit zlosyn Clodomiro.

Ctirad sám přečte Libušino proroctví, jež velebí i císaře Karla VI. Dnešní divák se baví dvojnásob: rozkošná je představa Libuše a Přemysla coby pohanů v turbanech, míchání českých reálií s italskými či neodolatelná zeměpisná neznalost (Stadice jsou umístěny do Slezska).

Na rozdíl od Denziho libreta se hudba k opeře nedochovala. Iniciátor nynějšího provedení a autor rekonstrukce Robert Hugo vyšel z předpokladu, že Praga nascente bylo tehdy zcela obvyklé pasticcio, tedy opera vytvořená několika skladateli, a staronový opus sestavil za využití hudby Vivaldiho, Lottiho, Giacomelliho a dalších autorů, kterou pravděpodobně slýchalo publikum Šporkova divadla.

Árie, jež přidělil sedmi postavám (Ctirad má pouze recitativy), jsou krásné, ale mnohdy velmi náročné. Mladí zpěváci a zpěvačky se s nimi prali na různé úrovni, představě vyrovnaného, brilantního zpěvu se nejvíce přiblížila Petra Noskaiová v úloze Vlasty.

Ansámbl Capella Regia hrál více s obdivuhodnou vervou než s přesností. Provedení v Míčovně Pražského hradu bylo obohaceno o náznaky dekorací, kostýmy a gestikulaci.

Barokní Libuše zjevně měla jen bavit a vydělat. Obojí kvalitně. Za předpokladu nápadité režie si lze tuto - byť fiktivní - operu představit i dnes na jevišti.

Dávní Češi barokně. Z představení Praga nascente da Libussa e Primislao.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Kapela Inekafe
VIDEO: Slovenští Inekafe se v klipu vydávají na neznámou planetu

Skupina Inekafe letos oslavuje 22 let existence. Při té příležitosti vydává kompilaci největších hitů, připravuje se na prosincové česko-slovenské turné a...  celý článek

Boris Carloff
VIDEO: Boris Carloff obaluje melancholii vokály a syntezátory

Hudebník a producent Boris Carloff vydává album The Solipsist, o němž tvrdí, že je jeho nejelektroničtější a zároveň nejpísničkovější. Zároveň vypouští klip ke...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.