V anketě Divadelních novin zvítězil Radokův Vojcek

Podruhé za sebou kraloval anketě Divadelních novin o Inscenaci roku režisér David Radok. Po loňském triumfu s Šostakovičovou Lady Macbeth Mcenského újezdu (ta pak získala i několik cen Alfréda Radoka a Cenu Thálie) zvítězil Radok opět s operou - Vojckem Albana Berga uvedeným v pražském Národním divadle.
Pomineme-li Krobotův Rok na vsi, triumfovaly v devadesátých letech v anketě doposud inscenace dvou režisérů, Petra Lébla a Jana Antonína Pitínského. Také současnou oblibu Davida Radoka vysvětluje redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec tím, že se divadlo u nás vyvíjí v cyklech, kdy se výjimečně daří některé umělecké osobnosti. Ta na sebe strhne pozornost a stane se miláčkem kritiky.

Vítězství Vojcka vskutku nepřekvapilo; hned po premiéře kritici v kuloárech označovali Radokovo dílo nejen za nejpovedenější operu, ale za nejlepší inscenaci vůbec. "Pochybovačný mýtus o složitosti a nesrozumitelnosti opery dvacátého století současné nastudování Vojcka suverénně rozbíjí. Pokusy některých domácích režisérů o takzvané moderní neotřelé výklady oper a výhrady vůči nim nepotřebují v tomto srovnání dalšího objasnění. I tentokrát je to Vojcek, který ukazuje metodu a směr. A jsem přesvědčena, že to bude Vojcek a celý jeho inscenační tým, kdo aspiruje na divadelní událost sezony," napsala v Lidových novinách Helena Havlíková.

Vojcek měl premiéru 11. března 2001 - a na podzim měla opera derniéru. Navzdory ovacím kritiků se dočkala pouhých osmi repríz: pro konzervativní milovníky opery - a takových je asi v této zemi většina - byla Bergova atonální hudba asi příliš velkým soustem.

Devátého ročníku ankety Divadelních novin se zúčastnil rekordní počet tipujících. Hlasovalo více než sto kritiků, teatrologů, překladatelů, producentů a studentů divadelní vědy; pro Vojcka se vyslovila takřka čtvrtina z nich.

Druhým nejčastějším tipem bylo představení Divadla Komedie Tragická historie o doktoru Faustovi v režii Michala Dočekala (tato inscenace také získala na začátku října kritickou cenu Sázka na kvalitu, kterou rovněž udělují Divadelní noviny). Třetí skončila dramatizace Durychovy Boží Duhy od Františka Derflera v brněnském Divadle U stolu.

V anketě se celkem objevilo šestačtyřicet inscenací v provedení dvaatřiceti divadel nebo spolků. Na špici stojí Národní divadlo - a to nejen kvůli Vojckovi, který vznikl v koprodukci s göteborskou operou. Další hlasy pro Národní divadlo získal Vladimír Morávek s Lucernou nebo Toskou, v tipech se objevil také Krejčův Minneti či Kyliánův balet Sinfonietta.

Scéna z Bergovy opery Vojcek.

Scéna z Bergovy opery Vojcek.

Scéna z Bergovy opery Vojcek.

Scéna z Bergovy opery Vojcek.

Scéna z Bergovy opery Vojcek.