Umění šedesátých let skrývá mnoho metafor

V pražské výstavní síni Mánes byla zahájena výstava Six from the Sixties představující tvorbu šesti autorů, kteří se řadí k prvním protagonistům nepředmětného umění v Čechách a na Slovensku. Práce všech umělců spadají do sféry strukturální abstrakce, jež byla později zahrnuta pod pojem informel. Výstava připravená pod záštitou místopředsedy Poslanecké sněmovny Ivana Langra se bude konat do 5. května.

Výstava Six from the Sixties prezentuje málo známou oblast slovenského abstraktního umění 60. let. V Mánesu je představeno osmdesát sedm prací, z nichž je sedmnáct soch a reliéfů a téměř polovina ještě nebyla dříve vystavena. Všechna díla jsou ukázkou širšího trendu, který se v šedesátých letech utvářel a organizátoři projektu chtěli poukázat na jeho živost a podnětnost pro tuto dobu.

Six from the Sixties

Marián Čunderlík

Rudolf Fila

Jozef Jankovič

Eduard Ovčáček

Miroslav Šnajdr st.

Miloš Urbásek

Na rozdíl od západní Evropy, kde se vlna abstrakce a informelu přenesla s nebývalou silou, v Československu šlo o nežádoucí a zakazované umění. Díla zachycovala řadu skutečností z běžného života provedených formou experimentu - výtvarné prezentace barev, linií, rytmu, stékání barevného materiálu nebo otisků předmětů do podkladu. Z prací však přesahovala hlubší reflexe stavu kultury a postavení umělce v době.

Nejradikálnější bylo zejména narušení konvencí renesanční perspektivy. Autoři představení v pražském Mánesu tyto postupy živě absorbovali a na jejich základě vybudovali vlastní svébytné výtvarné vyjádření: Fila řadil obrazy na způsob leporela, Ovčáček zase vytvářel propalované koláže, Čunderlík obrazy-objekty, Jankovič Vězení nebo Šnajdr barevné a rytmické obrazy.

Informel byl dobový název pro díla používající různé materiály nesochařského nebo nemalířského charakteru, často nalezené a vzájemně kombinované. Strukturální podoba se dosahovala jejich destrukcí, otiskem nebo propalováním. Slovenský informel ale nikdy neopustil prostor metafory a náznakového vztahu ke skutečnostem.

Eduard Ovčáček: Oválný objekt

Miroslav Šnajdr st.: Reminiscence

Miloš Urbásek: Sei Solo (B-A-C-H)

Marián Čunderlík: Kvadrát I.

Rudolf Fila: Sám. Obraz na míru

Jozef Jankovič: Svědectví