Výstava Six from the Sixties prezentuje málo známou oblast slovenského abstraktního umění 60. let. V Mánesu je představeno osmdesát sedm prací, z nichž je sedmnáct soch a reliéfů a téměř polovina ještě nebyla dříve vystavena. Všechna díla jsou ukázkou širšího trendu, který se v šedesátých letech utvářel a organizátoři projektu chtěli poukázat na jeho živost a podnětnost pro tuto dobu.
Six from the Sixties |
Marián Čunderlík |
Rudolf Fila |
Jozef Jankovič |
Eduard Ovčáček |
Miroslav Šnajdr st. |
Miloš Urbásek |
Nejradikálnější bylo zejména narušení konvencí renesanční perspektivy. Autoři představení v pražském Mánesu tyto postupy živě absorbovali a na jejich základě vybudovali vlastní svébytné výtvarné vyjádření: Fila řadil obrazy na způsob leporela, Ovčáček zase vytvářel propalované koláže, Čunderlík obrazy-objekty, Jankovič Vězení nebo Šnajdr barevné a rytmické obrazy.
Informel byl dobový název pro díla používající různé materiály nesochařského nebo nemalířského charakteru, často nalezené a vzájemně kombinované. Strukturální podoba se dosahovala jejich destrukcí, otiskem nebo propalováním. Slovenský informel ale nikdy neopustil prostor metafory a náznakového vztahu ke skutečnostem.
Eduard Ovčáček: Oválný objekt |
Miroslav Šnajdr st.: Reminiscence |
Miloš Urbásek: Sei Solo (B-A-C-H) |
Marián Čunderlík: Kvadrát I. |
Rudolf Fila: Sám. Obraz na míru |
Jozef Jankovič: Svědectví |