Keith Haring: Bez názvu | foto: archiv

Umělec, jehož kresby vytvářejí život

Klíčové motivy světoznámého amerického umělce Keitha Haringa (1958-1990) si zapamatuje každý, kdo jeho díla jednou vidí: lezoucí batole, štěkající pes, lidská figura.

Sedmdesát prací tohoto kreslíře, který zemřel před sedmnácti lety na AIDS, nyní vystavuje Art Centrum Egona Schieleho v Českém Krumlově. Je to vůbec poprvé, co se Haringovy obrazy dostávají k českým divákům.

Místo plátna chodníky či vagony metra
Umělecká dráha Keitha Haringa trvala sotva deset let, přesto je jeho výtvarný rukopis stejně nezaměnitelný jako témata, která zobrazoval. Malířský génius se v jeho případě zrodil nesmírně rychle: Haring byl hotovým umělcem nedlouho po své dvacítce.

Soustředil se na techniku kresby a jeho vitální a dynamická linka kroužila kolem amerických národních mýtů. V jednoduchých vizuálních zprávách, které nejraději zanechával na newyorských chodnících, zdech nebo vagonech metra, přicházely ke slovu sex, náboženství, drogy, rasismus, televize, ale i strach z přírodních katastrof nebo napadení UFO.

Haring měl umělecky nejblíž k pop-artu - a to jak k Royi Lichtensteinovi, který do výstavních síní přivedl žánr komiksu, tak k živelnému Jeanu-Michelu Basquiatovi, jenž se inspiroval tvorbou primitivních národů.

Paradoxně nejméně si vzal od toho nejznámějšího, tedy Andyho Warhola: bezprostřednost, extrovertnost a v dobrém slova smyslu posedlost Haringovy tvorby jsou skoro opakem moderních ikon, které sériově vyráběl Warhol ve své Factory.

Jak se Keith Haring nechal slyšet v jednom interview: "Moje kresby život neimitují -
pokoušejí se život vytvářet, objevovat život."

Výlety do abstrakce a surrealismu
Výstava v Art Centru Egona Schieleho však nepředstavuje jenom ty Haringovy práce, které jsou dnes známé po celém světě. Velmi záslužně a v reprezentativním průřezu ukazuje i jeho odvrácenou tvář, tedy ty tvůrčí polohy, o nichž se v monografiích (třeba té, kterou loni vydal Slovart) mluví jen okrajově.

Haring se totiž souběžně se srozumitelnými figurálními kresbami vydával na spontánní výlety na pole abstrakce, surrealismu nebo picassovského kubismu. Stejně tak v tematické rovině svůj přirozený sklon k humoru tlumil skepsí a strachem - což nejlépe dokládají dva cykly kreseb doprovázejících texty amerického spisovatele Williama Burroughse. Ty vznikaly na sklonku osmdesátých let, kdy už umělec věděl, že umírá na AIDS.

Chceme-li nicméně vynikající Haringově expozici v Českém Krumlově přece jen něco vytknout, tak textovou úroveň doprovodného katalogu, jinak kvalitně tištěného a cenově dostupného (190 Kč). Umělec by si jistě zasloužil uvést do českého kontextu lépe než třemi stručnými texty, které sdělují jen několik víceméně známých fakt o jeho životě a díle.

KEITH HARING: Grafika
Art Centrum Egona Schieleho, Široká 71, Český Krumlov, kurátorka Hana Jirmusová. Výstava trvá do 28. října, plné vstupné 120, snížené 70 korun, www.schieleartcentrum.cz