SPECIÁL iDNES
Přistěhovalci rozpoutali násilí ve Francii
Nepokoje a násilí, které minulý měsíc otřásaly Francií, se veřejnosti i politikům mohly jevit jako svého druhu přírodní katastrofa, nevypočitatelná a nepředvídatelná. Na problémy frustrované generace potomků imigrantů ale upozorňovali už dříve umělci, zejména filmaři a hudebníci.
Francouzský nezávislý režisér Mathieu Kassovitz například už v roce 1995 natočil film nazvaný Nenávist, který velice přesně popisoval vření na bezútěšných panelákových předměstích francouzské metropole a předjímal explozi násilností, v níž by ono sociální napětí a frustrace mohly vyústit. Jeho deset let staré scény s hořícími auty nyní připomínají záběry ze zpravodajství.
Kassovitzův film nebyl osamocený protest. Ve francouzské kinematografii lze v posledních letech mluvit o vzniku samostatnéhu subžánru, kterému se říká prostě "banlieue" - předměstí.
Tato skupina silně angažovaných dokumentů a hraných polodokumentů sleduje pomalé ustavování nové "ztracené generace", dětí arabských a afrických imigrantů, které v tíživé, ghettové atmosféře těžko překonávají strach a frustraci a hledají smysluplný vztah ke světu.
Žánr "banlieue" překročil francouzské hranice a má své zastoupení i v Británii a v Nizozemsku, kde je problém integrace imigrantů také živou a citlivou záležitostí. Významným představitelem je třeba britský režisér Udayan Prasad.
Jiným, už z podstaty sociálně angažovaným uměleckým projevem, typickým pro předměstské komunity, je francouzský rap. K jeho velkému rozvoji došlo už někdy před patnácti lety; hudba odkazuje k afroamerickému původu tohoto stylu, mnoho francouzských raperů ale ve svých textech ventiluje specificky francouzské problémy - hněv, frustraci, nezaměstnanost a strach generace mladých potomků přistěhovalců.
Například už v roce 1991 adresovala skupina NTM politikům píseň, kde se mimo jiné zpívá: "Běžte se podívat na předměstí / podívejte se mladým lidem do očí / vy, kteří z výšky vydáváte rozkazy / Myslím to vážně, není to hra / mladí se mění, to je ta hrozba."
O čtyři roky později už v textech téže kapely zazní jasněji formulovaná obava: "Jak dlouho to vydrží?/ Už předlety to mohlo bouchnout."
Ironií osudu je, že v posledních týdnech nechala skupina francouzských konzervativních poslanců, zaměňujíc příčinu s následkem, vyšetřovat sedm rapperů pro podezření, že svými texty mohli násilné nepokoje vyprovokovat.