Umělci odmítají zákaz Hradu

Autoři exponátů výstavy politického umění chtějí i přes zákaz prezidentské kanceláře instalovat svá díla na nádvoří Pražského hradu. Prezidentská kancelář nepovolila pořadatelům umístit exponáty v exteriérech Hradu, neboť by prý v sídle hlavy státu působily politicky kontroverzně. Umělci museli proto díla vystavit jen v Tereziánském křídle Starého královského paláce. To se některým z nich ale nezamlouvá.

"Nejsme ochotni akceptovat názory úředníků na umění a budeme pokračovat s instalací na nádvoří, jak se původně zamýšlelo," řekl Petr Motyčka z uměleckého sdružení Pode Bal. Právě návrhy tohoto sdružení byly zřejmě nejproblematičtější. Například na Matyášovu bránu chtěli umělci umístit neonový nápis Kunst macht frei (Umění osvobozuje), což je parafráze nápisu Arbeit macht frei, který byl na branách nacistických věznic.

Pod okny prezidentské kanceláře se pak podle jejich plánů měly objevit transparenty Zimmer frei, tedy podobné nápisy, které zvou především v českém pohraničí německé turisty k noclehu. Na samotném nádvoří umělci ze skupiny Pode Bal chtěli umístit velké nafukovací koule s adresami chátrajících libereckých činžáků, ze kterých byli po válce vystěhováni sudetští Němci.

Umělci ze skupiny Pode Bal jsou známi tím, že se svými díly snaží provokovat. O skupině se hodně hovořilo již před dvěma lety v souvislosti s výstavou nazvanou Malík urvi (čti Malý kurvy), ve které upozornila na kariéry některých agentů komunistické Státní bezpečnosti. V roce 1999 zase Pode Bal připravil výstavu plakátů a koláží, které ironizovaly celosvětově známé reklamy a poutače na cigarety a alkohol. O rok dříve po Praze vylepili plakáty k příležitosti 30. výročí sovětské okupace.

Expozici "Politik-um/New Engagement" připravilo ve spolupráci s výstavním oddělením Hradu pražské Centrum pro současné umění. Pořadatelé chtějí výstavou poukázat na sociální rozměr lidského života a dát výtvarníkům impuls k sociální angažovanosti. Jejich cílem je také zprostředkovat současné umění široké veřejnosti.

Takzvané politické umění se právě v posledních letech ve světě dosti rozmáhá. Souvisí to zřejmě s rozvojem občanských iniciativ. Čeští umělci neměli v důsledku zkušeností s komunismem donedávna chuť k politickému angažování. Teprve mladí se této skepse zbavují. Objekty, nápisy, projekce a billboardy českých i zahraničních umělců si budou moci návštěvníci Hradu prohlédnout od středy až do 10. června.

Jen zhruba deset minut mohlo 14. května večer pár turistů zhlédnout na třetím hradním nádvoří díla skupiny Pode Bal, zakázanou venkovní část výstavy POLITIK-UM/New Engagement. Členové téhle skupiny mediálních aktivistů tu nejdříve rozhodili deset balonů potištěných obrázky domů zabavených po válce sudetským Němcům. Hradní policie po krátkém přihlížení většinu balonů propíchla se slovy, že jde o provokaci a zesměšňování vážného tématu. Během jejich honby za poletujícími koulemi Pode Bal na Býčí schodiště přidrátoval transparent Zimmer frei. I na něj se posléze policisté vrhli a během pár sekund ho ze schodiště strhli; členům skupiny ho odmítli vrátit a hodili jej do koše. Malé pozdvižení vyvolal ještě muž převlečený za policistu, kterého si na protest proti zákazu svého díla přivedl sochař David Černý. Skuteční policisté dotyčného muže legitimovali a přemlouvali ho, aby si ze sebe sundal ceduli s nápisem K najmutí, jež vybízela k jeho hodinovému pronájmu za částku 3500 korun.

Jen zhruba deset minut mohlo 14. května večer pár turistů zhlédnout na třetím hradním nádvoří díla skupiny Pode Bal, zakázanou venkovní část výstavy POLITIK-UM/New Engagement. Členové téhle skupiny mediálních aktivistů tu nejdříve rozhodili deset balonů potištěných obrázky domů zabavených po válce sudetským Němcům. Hradní policie po krátkém přihlížení většinu balonů propíchla se slovy, že jde o provokaci a zesměšňování vážného tématu. Během jejich honby za poletujícími koulemi Pode Bal na Býčí schodiště přidrátoval transparent Zimmer frei. I na něj se posléze policisté vrhli a během pár sekund ho ze schodiště strhli; členům skupiny ho odmítli vrátit a hodili jej do koše. Malé pozdvižení vyvolal ještě muž převlečený za policistu, kterého si na protest proti zákazu svého díla přivedl sochař David Černý. Skuteční policisté dotyčného muže legitimovali a přemlouvali ho, aby si ze sebe sundal ceduli s nápisem K najmutí, jež vybízela k jeho hodinovému pronájmu za částku 3500 korun.

Billboard TGM vytvořený uměleckou skupinou Pode Bal parodující reklamu restaurací Kentucky Fried Chicken (KFC) je jedním z exponátů výstavy "Politik-um/New Engagement", která bude slavnostně otevřena 14. května večer na Pražském hradě.

Výtvarník David Černý (vpravo) si přivedl 14. května na pražské sympozium Umění a politika živý exponát policisty s nápisem "K najmutí" na protest proti rozhodnutí prezidentské kanceláře, která nepovolila pořadetelům výstavy "Politik-um/New Engagement" umístit exponáty v exteriérech Hradu, neboť by prý v sídle hlavy státu působily politicky kontroverzně. Umělci museli proto díla vystavit jen v Tereziánském křídle Starého královského paláce. Autoři exponátů výstavy chtějí i přes záka z prezidentské kanceláře instalovat svá díla na nádvoří Pražského hradu.

Jen zhruba deset minut mohlo 14. května večer pár turistů zhlédnout na třetím hradním nádvoří díla skupiny Pode Bal, zakázanou venkovní část výstavy POLITIK-UM/New Engagement. Členové téhle skupiny mediálních aktivistů tu nejdříve rozhodili deset balonů potištěných obrázky domů zabavených po válce sudetským Němcům. Hradní policie po krátkém přihlížení většinu balonů propíchla se slovy, že jde o provokaci a zesměšňování vážného tématu. Během jejich honby za poletujícími koulemi Pode Bal na Býčí schodiště přidrátoval transparent Zimmer frei. I na něj se posléze policisté vrhli a během pár sekund ho ze schodiště strhli; členům skupiny ho odmítli vrátit a hodili jej do koše. Malé pozdvižení vyvolal ještě muž převlečený za policistu, kterého si na protest proti zákazu svého díla přivedl sochař David Černý. Skuteční policisté dotyčného muže legitimovali a přemlouvali ho, aby si ze sebe sundal ceduli s nápisem K najmutí, jež vybízela k jeho hodinovému pronájmu za částku 3500 korun.

Jen zhruba deset minut mohlo 14. května večer pár turistů zhlédnout na třetím hradním nádvoří díla skupiny Pode Bal, zakázanou venkovní část výstavy POLITIK-UM/New Engagement. Členové téhle skupiny mediálních aktivistů tu nejdříve rozhodili deset balonů potištěných obrázky domů zabavených po válce sudetským Němcům. Hradní policie po krátkém přihlížení většinu balonů propíchla se slovy, že jde o provokaci a zesměšňování vážného tématu. Během jejich honby za poletujícími koulemi Pode Bal na Býčí schodiště přidrátoval transparent Zimmer frei. I na něj se posléze policisté vrhli a během pár sekund ho ze schodiště strhli; členům skupiny ho odmítli vrátit a hodili jej do koše. Malé pozdvižení vyvolal ještě muž převlečený za policistu, kterého si na protest proti zákazu svého díla přivedl sochař David Černý. Skuteční policisté dotyčného muže legitimovali a přemlouvali ho, aby si ze sebe sundal ceduli s nápisem K najmutí, jež vybízela k jeho hodinovému pronájmu za částku 3500 korun.

Jen zhruba deset minut mohlo 14. května večer pár turistů zhlédnout na třetím hradním nádvoří díla skupiny Pode Bal, zakázanou venkovní část výstavy POLITIK-UM/New Engagement. Členové téhle skupiny mediálních aktivistů tu nejdříve rozhodili deset balonů potištěných obrázky domů zabavených po válce sudetským Němcům. Hradní policie po krátkém přihlížení většinu balonů propíchla se slovy, že jde o provokaci a zesměšňování vážného tématu. Během jejich honby za poletujícími koulemi Pode Bal na Býčí schodiště přidrátoval transparent Zimmer frei. I na něj se posléze policisté vrhli a během pár sekund ho ze schodiště strhli; členům skupiny ho odmítli vrátit a hodili jej do koše. Malé pozdvižení vyvolal ještě muž převlečený za policistu, kterého si na protest proti zákazu svého díla přivedl sochař David Černý. Skuteční policisté dotyčného muže legitimovali a přemlouvali ho, aby si ze sebe sundal ceduli s nápisem K najmutí, jež vybízela k jeho hodinovému pronájmu za částku 3500 korun.