Jörg Immendorff - Otto Malerstamm (2002) - Jörg Immendorff - Otto Malerstamm (2002) | foto: Galerie Jiří Švestka

Umělci jsou opičáci

  • 2
V Praze zavládly opičky, v Brně Ivan Lutterer, Národní galerie získala Hynaise a Alena Kotzmannová skončila, jak začala.

TIP TÝDNE
Jörg Immendorff - Otto Malerstamm (2002)Svérázné, originální, nezaměnitelné. Tak je opisováno dílo malíře a sochaře Jörga Immendorffa, předního německého autora posledních desetiletí. Výběr toho nejlepšího z jeho sochařské tvorby, charakteristické bizarními postavami opic, představí pražská Galerie Jiří Švestka od 1. září do 14. října.

Jörg Immendorff (1945) je považován za čelnou osobnost německého neoexpresionismu, a to po boku George Baselitze nebo Anselma Keifera. V jeho díle – zejména malířském – je možné odhalit odkazy na surrealismus a dadaismus stejně jako prvky politického komiksu a satiry. Nezapře ani ducha Kunstakademie Düsseldorf, kterou vystudoval.

Jedním z Immendorffových ústředních témat je umění a umělci, se všemi vazbami na společnost. Dostal se až ke kořenům podstaty umění – mimesis (nápodobě skutečnosti). Na této platformě vznikly první skulptury / figury opic v polohách připomínajících svět lidi. A zejména umělců: opice v bizarních polohách s pitoreskními výrazy na tvářích drží často v rukou štětec či paletu anebo připomínají kontemplující umělce či obecně člověka-tvůrce.

Galerie Jiří Švestka vystavuje právě dvě desítky těchto figur (neboť s klidným svědomím můžeme hovořit o figurativním umění). Sochy byly instalovány na vyšší sokly, čímž se dostaly na roveň lidské výšky. Nutkání srovnání světa opic a lidí je proto ještě daleko intenzivnější. Skulptury doplňuje několik maleb s vročením 2005. Svým způsobem jde o husarský kousek Jiřího Švestky, neboť Immendorff svou tvůrčí činnost v posledních letech výrazně omezil.

STOJÍ ZA NÁVŠTĚVU
Ivan LuttererIvan Lutterer.
Předčasně uzavřené dílo pražského fotografa Ivana Lutterera (1954 - 2001) připomene konvolut černobílých panoramatických fotografií z 80. a počátku 90. let, vystavených v brněnském Domě umění. Autora inspirovala přírodní, romantická zákoutí i šeď méně atraktivních pražských čtvrtí. Jeho snímky mají charakter intimního dokumentárního záznamu.

CO SE DĚJE
Dědictví.
Majetek po malíři Vojtěchu Hynaisovi v hodnotě 650 000 korun, který získal stát jako odúmrť, převedl v těchto dnech Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) do vlastnictví pražské Národní galerie. Součástí převedeného majetku jsou předměty spojené s umělcovým životem,které nenabyl žádný z dědiců, a tudíž připadly státu. Kromě obrazů a skic to jsou i štětce, palety a další malířské potřeby. Za zmínku stojí především dva obrazy. Dílo s názvem V zahrádce je patrně z roku 1891. Obraz s názvem Kristus před Pilátem pochází z roku 1906 a jeho hodnotu znalci stanovili na 350 000 korun.

NA POSLEDNÍ CHVÍLI
Alena Kotzmannová - Už to zase začínáUž to zase končí.
V prostorách pražské Staroměstské radnice končí výstava Aleny Kotzmannové Už to zase začíná. Fotografie, video- a diaprojekce se prolínají a vznikla přímo pro prostor Staroměstské radnice. Vstupem do "filmové reality" jsou zpochybněny hranice daného prostoru a reálného času.