Umakart není žádná plastová záležitost

  • 6
Umakart je pevný, otěruvzdorný a omyvatelný, ale zároveň křehký a z dnešního hlediska už nepříliš vzhledný a praktický materiál. Má svoji specifickou barevnost, esteticky upomíná na šedesátá léta. Umakart je také nová tuzemská hudební formace, která vydala album Manuál.

Tomášem Luňákem a Jiřím Libánským originálně graficky pojatý papírový obal desky Manuál simuluje vzorník umakartových dýh - co skladba, to jeden čtvercový vzorek, na jehož zadní straně je otištěn text písně a "výrobní" údaje o ní. Tyto vzorky jsou pak spojeny umělohmotným nýtem.

Manuál je první album sdružení Umakart, které v první řadě tvoří hudebník, zpěvák, textař a kreslíř Jaromír Švejdík, producent a hudebník Jan P. Muchow a producent i instrumentalista Dušan Neuwerth; kolem nich se pohybuje mlhovina spřízněných duší, kupříkladu Milan Cais z Tata Bojs nebo členové skupiny Nierika Tomáš Neuwerth a Michal Burget.

Těsné významové souvislosti s umakartovou kulturou v názvu a tvorbě téhle sešlosti nehledejme - to spojení asi bude výsledkem nápadu nebo nezávazné hry.

Ale když už bychom přece chtěli pátrat po vazbách oněch jedenácti písní na albu Manuál s "umakartovou" érou české pop-music, potom by styčnou plochou snad mohla být vnitřní upřímnost, pro někoho možná až naivita písní, které ještě nejsou "promarketingovanými" produkty.

Vždyť třeba i Gott a Vondráčková to kdysi myslívali opravdu upřímně a měli písně, které tomu odpovídaly, nemluvě třeba o Petru Novákovi...

Plus minus tříminutové skladby Umakartu věří v možnosti "obyčejného" písňového sdělení s jeho nerafinovaností, nekomplikovaností, neagresivitou. Není v nich žádný folkový boj "za pravdu".

Jde o posluchačsky přívětivý, pravda dosti melancholicky položený pop oznamující takzvaně obyčejné pocity; sdělující je s přesvědčením, že intimita nemusí být trapná, když její vypravěč neexhibuje nebo neprodukuje emoce za snaživé účasti "srdečnosti".

Manuál přitom není žádné retro. Švejdíkův slovník (napsal skoro všechny texty) a projev je současný, totéž platí o aranžích, které za pomoci soudobých technologií ve zvuku vytvářejí dojem otevřenosti a prostoru. Švejdíkův podíl na desce se jeví jako nejvíc určující.

Texty, způsobem zpěvu, melodiemi (Švejdík spolukomponoval veškeré písně) i celkovou atmosférou Umakart připomíná jakousi komorní, "vyměklou" variantu kapely Priessnitz - v jejích nejlepších okamžicích. Což je Švejdíkova domovská kapela. Takovéhle desky mají smysl.

Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004)

Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004)

Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004)

Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004)

Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004)

Kapela Umakart, křest alba Manuál, Palác Akropolis Praha (1. prosince 2004)

,