Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Účet světu už musíme vystavit bez Kippenbergera

aktualizováno 
P r a h a - Směs každodennosti, trapnosti a umění, jak zní podle kurátora Daniela Baumanna jedna z charakteristik umělecké strategie Martina Kippenbergera, patří ode dneška až do 25. července k hlavní nabídce pražského Veletržního paláce. Po letech a teprve po předčasné Kippenbergerově smrti se totiž uskutečnilo autorovo přání předvést svou největší instalaci The Happy End of Franz Kafka's America ve zdejší Malé dvoraně, již mu kdysi - ještě prázdnou a ohromující předvedl Jiří Ševčík. Dílo, jež bylo poprvé vystaveno v Rotterdamu v roce 1993, doplňuje ve Veletržním paláci ještě výběr z Kippenbergerových obrazů-autoportrétů, fotografie a dvě variace plastiky Martine, do kouta a styď se.
Vystavená instalace přináší autorovu verzi šťastného konce Kafkova nedokončeného románu Amerika. Kippenberger parafrázuje evokací zelené plochy sportovního stadionu Kafkovu románovou dostihovou dráhu, jejíž stánky bookmakerů se proměňují v přijímací kanceláře. Místo nich jsou tu rozmístěny skulpturální hybridy z nalezených, přepracovaných a "zmrzačených" stolů a židlí. Možnost rozhovorů, které naznačují relikty poválečné moderny vtělené do tohoto mlčenlivě výmluvného nábytku, zároveň připomíná, jak důležitá byla pro Kippenbergera konverzace. "Tyto nesčetné rozhovory pro Marttina Kippenbergera držely svět pohromadě," píše Petr Pakesch, jeden z umělcových blízkých přátel a nynější šéf basilejské Kunsthalle, a vzpomíná: "Pokud nezajišťoval zábavu v celém podniku, vedl alespoň rozhovory se svým protějškem - bral je vždycky naprosto vážně a intenzivně je prožíval." Loni na podzim vystavil Pakesch ve spolupráci s Danielem Baumannem v basilejské Kunstahalle rozsáhlý soubor umělcových autoportrétů od konce 70. let do autorovy smrti v roce 1997. Práce jsou brutálním pohovorem o sobě samém jako "nejdůležitějším německém skeptikovi, baviči, žvanilovi, vůdci stáda či melancholikovi". Letos na jaře se tato část Kippenbergerova díla spojila právě s instalací The Happy End of Franz Kafka's America na výstavě uspořádané ředitelem hamburských Deichtorhallen Zdenkem Felixem, historikem umění a významným kulturním manažerem českého původu. Praha je nyní logickou třetí zastávkou postmortálního kippenbergerovského turné. Už v roce 1992 vystavoval Kippenberger spolu s Jörgem Schlickem a Michaelem Krebberem na Staroměstské radnici v Praze - název expozice, jenž je zároveň heslem umělci udržované tajné Lóže Lorda Jima, zněl Nikdo nepomůže nikomu. O dva roky později se s Kippenbergerem a jeho žáky mohli setkat návštěvníci pražské Galerii MXM na výstavce Klasifikace. Výstava ve Veletržním paláci je nicméně nejrozsáhlejší prezentací Kippenbergerova díla u nás. Jejího zahájení se zúčastnila i Kippenbergerova dlouholetá galeristka Gisela Capittainová z Kolína nad Rýnem, která je nyní správcem umělcovy pozůstalosti.
Kippenberger se narodil v roce 1953 v Dortmundu v rodině ředitele dolů a dermatoložky. Od malička se s ním táhla pověst potížisty: "Kippenberger byl dítětem, které se snadno rozplakalo, ale první den ve škole nastavilo učitelce nohu," připomíná kurátor Baumann. Jeho pozdější excesy - alkoholické, sebeinscenační i ve vztahu k nejbližším - to jen potvrzují. Koncem 70. let působil v Berlíně jako centrální postava punkové a new wave scény, na Kreuzbergu fungovala jeho kancelář; něco mezi ateliérem, skladem, galerií a noclehárnou. V 80. letech vrcholila jeho pověst hrozného dítěte německého umění - od té doby až do své předčasné smrti v roce 1997 pak zkoumal především sebe sama jako radostně vědoucího viníka i oběť výtvarného provozu.
Autor:


Témata: Umělec

Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

Zemřel kreslíř Vladimír Renčín, autor postaviček Dlabáčka či Rambouska

Klasik českého kresleného humoru Vladimír Renčín

Po dlouhé nemoci zemřel jeden z nejznámějších klasiků českého kresleného humoru Vladimír Renčín. Ilustrátorovi a...

TRAILERY ROKU: Nejvíc lákalo strašení a filmy dětem nepřístupné

Trailer To

Trailery leckdy předznamenávají úspěch avizovaného filmu. V krátkém přehledu jsme vybrali upoutávky, které v uplynulém...

KOMENTÁŘ: Příští obětí vlny korektnosti může být Ježíšek nebo Vinnetou

„Malá černoška“ z přelomu 18. a 19. století se v Amsterdamu nově jmenuje „Dívka...

Až ve středu poběží v televizi oblíbená vánoční komedie Láska nebeská, vychutnejme si pořádně okamžik, kdy v ní děti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz