Mladí sochaři mají osm dní na práci na svých dřevěných dílech. Začali v pondělí ráno a výsledky své práce představí na vernisáži příští pondělí 25. června večer v 19 hodin.
Začínající sochaři na workshop ve Zlíně zamířili z pražské Akademie výtvarných umění, Fakulty výtvarných umění v Brně, pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové, ale i z Bratislavy, slovinské Lublaně a Vídně. Dvě dívky přijely až z britského Cornwallu.
V prvních dnech sympozia studenti, mezi nimiž je sedm dívek a jen tři sochaři-muži, opracovávají dubové kmeny nahrubo motorovými pilami nebo mohutnými sekerami. V dalších dnech je pak čekají jemnější úpravy bruskami a dláty, případně barvení soch.
Podle jednoho z organizátorů sympozia, sochaře a pedagoga Vysoké školy uměleckoprůmyslové Michala Uhra, se zlínský workshop nese v duchu tradice, kterou asi před padesáti lety založil rakouský sochař Karl Prantl.
"Sochařská sympozia nejsou nijak stará věc. I u nás se ovšem ujala celkem rychle. Cílem je umožnit mladým začínajícím autorům realizovat plastiky v materiálu, ke kterému by se jinak v takovém rozsahu dostávali jen velmi těžko," říká Michal Uher.
"Právě podpora mladým a talentovaným je jednou z hlavních aktivit naší instituce," vysvětluje angažovanost pořádající Nadace Tomáše Bati její ředitel Pavel Velev.
"Druhým přínosem sympozií je, že dávají sochařům z různých zemí světa příležitost se setkávat a vyměňovat si názory a zkušenosti," doplňuje Michal Uher.
Letošní workshop se od předchozích dvou ročníků liší tím, že tentokrát vymezili pořadatelé mladým autorům tematický okruh, jemuž mají jejich práce odpovídat. "V minulých letech bylo téma volné a každý mohl dělat, co chtěl. Ani letos jsme ovšem tvůrce příliš neomezili," domnívá se ředitel pořádající Nadace Tomáše Bati Pavel Velev.
"Chceme, aby vytvořili funkční plastiku, která bude v souladu s přírodou a člověkem. Pojem funkčnosti jsme však nijak konkrétněji nevymezili. Funkcí může být i to, že si k té soše člověk klekne a pomodlí se," upřesňuje Pavel Velev.
"Téma funkce má studenty přimět k debatě o principu tvorby, k zamyšlení, proč sochy dělají a co má socha povědět. Zlín, jako funkcionalistické město, sám toto téma nabízel," dodává Michal Uher.
Pro mladé sochaře pořadatelé u Baťovy vily připravili šest kubíků dubových kmenů. Dřevo pochází z Valašska z lesů Tomáše Bati. "Vybírali jsme velmi kvalitní dřevo, k němuž by se studenti běžně třeba vůbec nedostali," upozorňuje Pavel Velev.
Po dokončení a slavnostní pondělní vernisáži zůstanou sochy, výsledky týdenní práce studentů, vystaveny ještě dva roky na trávnících kolem Baťovy vily, případně na jiných veřejně přístupných místech.
Už nyní je park kolem vily poset mnoha plastikami z minulých ročníků sochařských sympozií. Po nějaké době budou díla nabídnuta k prodeji případným zájemcům nebo zdarma věnována neziskovým organizacím nebo školám. V parku Baťovy vily nejsou však jen objekty ze dřeva, ale také z kamene.
Sochařské sympozium, na němž mladí tvůrci opracovávají kamenné bloky, je totiž další z aktivit Nadace Tomáše Bati. V prázdninových měsících tento workshop Nadace pořádá v kamenolomu ve Žlutavě. Letos se uskuteční od 8. do 18. července. Pořadatelé očekávají mladé tvůrce až ze Švédska.
Třetí ročník workshopu pod názvem Dřevo 2001 uspořádala Nadace Tomáše Bati v Baťově vile. Až do 25. června zde pracuje právě s tímto materiálem deset studentů vysokých uměleckých škol z Česka, Rakouska, Slovenska, Velké Británie a Slovinska. (19.6.2001) |
Třetí ročník workshopu pod názvem Dřevo 2001 uspořádala Nadace Tomáše Bati v Baťově vile. Až do 25. června zde pracuje právě s tímto materiálem deset studentů vysokých uměleckých škol z Česka, Rakouska, Slovenska, Velké Británie a Slovinska. (19.6.2001) |
Třetí ročník workshopu pod názvem Dřevo 2001 uspořádala Nadace Tomáše Bati v Baťově vile. Až do 25. června zde pracuje právě s tímto materiálem deset studentů vysokých uměleckých škol z Česka, Rakouska, Slovenska, Velké Británie a Slovinska. (19.6.2001) |