Ivan Bukovský: Přívětivý rozhovor (2004)

Ivan Bukovský: Přívětivý rozhovor (2004) | foto: www.ivanbukovsky.cz

Tvorba, jež odráží téma holokaustu

Pochmurnou Malou pevnost v Terezíně až do konce října výtvarně oživuje výstava obrazů Ivana Bukovského a soch Milana Lukáče.

Oba autory pojí nejenom dlouholeté přátelství, ale také podobný způsob umělecké práce a výběr výtvarných námětů.

Dva přístupy, jeden námět
Milan Lukáč (1962), který pochází ze Slovenska a pracuje ponejvíce v Bratislavě, se představuje asi patnácti různorodými sochami, jež jsou vyrobeny z kovu, dřeva či jsou kombinací různých druhů materiálů.

Největší pozornost si zaslouží jeho Památník obětem holokaustu, na němž pracoval v letech 1995 až 1997. Bronzový pomník pojednávající téma opuštěného domu pod Davidovou hvězdou je dnes instalován ve středu Bratislavy. Na výstavě může proto divák zhlédnout jen jeho třetinový model.

Lukáčovy skulptury doprovázejí také jeho tři malby, které jsou neobvyklým převodem jeho sochařských témat na plátno. Stejně jako představená sochařská tvorba však jasně ukazují, že autor výtvarně cítí (a to poměrně originálně) tvar a linii především v ploše, spíše než v prostoru.

Malíř Ivan Bukovský (1949), dnes žijící v Příbrami, rozvěsil na stěny bývalých vězeňských cel přes třicet svých obrazů, jež pocházejí převážně z posledních let.
S notnou dávkou exprese figurálně zpracovává všelidská, často existenciálně podbarvená témata. Vypůjčuje si přitom postavy ze Starého zákona i antických mýtů, jako jsou kupříkladu Jeremiáš a Ikaros, jež přetváří v obecně srozumitelné symboly lidského života a osudu.

V Bukovského tvorbě se také silně odráží jeho rodinná historie. Snad nejvýraznější zpřítomnění našla v jeho souboru Ahasverů, kteří jsou portréty výtvarníkova otce, jenž prošel během druhé světové války několika koncentračními a vyhlazovacími tábory, mimo jiné i Terezínem.

Autorovy práce jsou někdy srovnávány s dílem irského malíře Francise Bacona. Bukovský však na rozdíl od něj nepracuje v takové míře a otevřenosti s motivem násilí, neštěstí, skličující osamělosti a beznaděje.

V podstatě zůstává vždycky optimistou, a jak ukazují jeho plátna z posledního roku, nazvaná Rozhovor či Velké setkání, připouští alespoň částečně možnost vzájemné komunikace a domluvy.

Mnohá Bukovského a Lukáčova vystavená díla přímým či nepřímým způsobem reflektují téma holokaustu. V kontextu bývalého terezínského ghetta se jim dostává ještě větší naléhavosti a vnitřní síly. Jsou proto těmi pravými, i když jen krátkodobými obyvateli tohoto bývalého koncentračního tábora.

Ivan Buklovský a Milan Lukáč: Obrazy a sochy
Památník Terezín, Malá pevnost, IV. dvůr, kurátor Miroslav Veselý. Výstava trvá do 31. října, vstupné (v rámci památníku) 160 Kč, snížené 130 Kč.
Hodnocení MF DNES: 80 %