Tvář Bratislavy se po staletí měnila

Výstava nese název Bratislava - Pressburg - Pozsony - Prešporok, protože Bratislava měla jako hraniční město maďarské, německé a slovenské jméno. Jméno současné bylo schváleno až 27. března 1919. Vystavené grafiky (linoryty, oceloryty, kresby, lepty ad.) pocházejí z 19. a 20. století a představují klidná nábřeží Dunaje i staré město s romantickými zákoutími.

Na nejstarších pracích je vidět touha co nejvěrněji zachytit celou scenérii včetně nejmenších detailů. Umělce počátku 19. století zastupují např. Jakob Alt a Jozef Anton Lántz. Převládají pohledy na bratislavský hrad ze břehu. Vzhled nábřeží se změnil po instalaci "loďkového" mostu v roce 1825.

Následoval rozvoj města zahájený železničním spojením s Vídní v roce 1848. V té době se umělci více věnovali vnitřnímu městu. Mezi výtvarníky, kteří vytvářeli "pohlednice" z městských čtvrtí, patří mj. Vincenz Reim a Anton Jozef Strohmayer.

S nástupem fotografie koncem 19. století se začaly uplatňovat techniky leptu a linorytu, spolu s umělečtějším pojetím. Obojí ve svém díle skloubil Karol Frech, výtvarník na výstavě zastoupený největším počtem děl. Jeho prosté obrazy z dvacátých a třicátých let 20. století patří mezi nejzajímavější kusy výstavy.

Bratislava - Pressburg -
Pozsony - Prešporok

Termín: 7. až 30. září 2001
Galerie Slovenského institutu,
Purkyňova 4, Praha 1
Po druhé světové válce bylo v období mohutné výstavby jádro Bratislavy obklíčeno novými budovami. Proto je výstava historickou procházkou po místech, která už dnes neexistují.

Bratislava v grafice Karola Frecha.

Bratislava v grafice Karola Frecha.

Bratislava v grafice Karola Frecha.