Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trojská válka se mění v bizarní módní přehlídku

  1:00aktualizováno  1:00
Režisér Jiří Pokorný patří mezi divadelní tvůrce s nepopiratelně osobitým viděním a znepokojivou představivostí. Jeho interpretace však nevycházejí z intelektuálně chladné analýzy.

Troilus a Kressida - Daniel Hůlka | foto: Divadlo Na Zábradlí - M. Pelda

Spíše jako by chytal dílo za ruku a intuitivně četl přímo z dlaně jeho skrytý smysl. Tímto způsobem dokáže vyhnat z dramatického textu utajené síly a dát jim i stylově důsledný tvar (Stísněná 22 v Národním divadle, Platonov v Divadle Na zábradlí), nebo se s textem dokonale minout. Což je, zdá se, případ inscenace Troilus a Kressida v Divadle Na zábradlí.

Shakespearova nepříliš často uváděná hra na motivy trojských válek je sice žánrově obtížně zařaditelná, avšak režisér se jakýmkoliv upřesněním ani netrápil. Uhranula jej výrazná stopa panoptikálnosti a po ní se vydal bez ohledu na jiné roviny textu. A herci jej chtě nechtě musí následovat.

Pokorný bytostně nesnáší jakoukoliv heroizaci, z mužného pachu boje tělo na tělo se mu nejspíš zvedá žaludek. Jenomže jeho nechuť má jednotvárnou podobu parodického úšklebku, v jehož duchu se rozvíjí i herecká stylizace.

Ta se rozvírá od ironických karikatur, například dvojice vojevůdců, která v sobě posléze nalezne zalíbení: chvástavě rozkročený Ajax Pavla Lišky a ještě hřmotnější obrovitý Hektor ve slušivém podání Daniela Hůlky. Pokračuje pak dlouhou řadou výsměšných portrétů, kupříkladu expresivně dunivý Agamemnon Miloslava Mejzlíka nebo narcistně okázalý rek Achilles Davida Švehlíka.

V antimilitaristické logice výkladu dostává prostor mimo jízlivou parodii titulní milenecký pár: zejména Gabriela Pyšná jako Kressida stačila emotivně zaujmout v jinak panoptikální přehlídce válčících monster.

Příležitost předvést válku coby módní přehlídku do důsledku využila oceňovaná kostýmní návrhářka Jana Preková. Její kostýmy nesou jako poznávací znak vyhraněnou kvalitu: pokud hercům přímo nepřekážejí ve výkonu, osobují si sporné právo a priori charakterizovat postavu. Jestliže však Preková svými kostýmy zesměšňuje falešnou důstojnost řeckých hrdinů, hercům tím nijak nepomáhá, ba právě naopak.

WILLIAM SHAKESPEARE - Troilus a Kressida
Divadlo Na zábradlí Praha. Přeložil Jiří Josek, režie Jiří Pokorný, scéna Jan Štěpánek, kostýmy Jana Preková, hudba Michal Pavlíček, hrají Pavel Liška, Daniel Hůlka, Gabriela Pyšná a další.
Hodnocení MF DNES: 30%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ze zkoušek ústeckého kusu Život je krásnej
RECENZE: Život je krásnej. I přes ty problémy s početím či odpor k sexu

Krásní lidé žijí krásné životy. Někdy se jim ale stane, že ten pocit nemají. Tak uvádí ústecké Činoherní studio svou nejnovější premiéru, kterou je autorská...  celý článek

Odhalení poštovní známky k půl století s Cimrmanem
VIDEO: Základy filatelie se otřásly. Je tu druhá známka s Cimrmanem

K padesátému výročí uvedení první cimrmanovské hry Akt přichystal soubor okolo Zdeňka Svěráka společně s Českou poštou novou Cimrmanovu známku. Na vzniku se...  celý článek

Muzikál madagaskar
VIDEO: Je to sauna, popisuje Nosková muzikál Madagaskar v kostýmu hrošice

Populární animovaná série Madagaskar se vrací v podobě muzikálu pro děti. V hlavních rolích příběhu, který vychází z prvního animovaného filmu, se objeví...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.