Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třináct trochu apokalyptických dvojic na Hradě

  1:00aktualizováno  1:00
Potřetí je součástí Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě výstavní projekt Maximální fotografie.

New York - Pompeje - Snímek z cyklu Jana Lukase nazvaného New York - Pompeje | foto: © Jan Lukas

Jeho iniciátor, finanční skupina PPF, tak deklaruje svůj sběratelský zájem o fotografické umění. Pořadatelé - vedle PPF je to Správa Pražského hradu - se zejména ve srovnání s úvodním ročníkem očividně poučili.

Propagace akce je cílenější, exponáty koncentrovali do jasně určeného prostoru, tudíž stojany s rozměrnými zvětšeninami už nejsou rozcourány po areálu Hradu a charakter prací unese "maximální" prezentaci, která pochopitelně ubírá dílům na důvěrnosti, na což předloni doplatily například abstraktní fotografie Jaroslava Rösslera.

Po loňském "zmaximalizování" záběrů českých letců v Anglii od Ladislava Sitenského padla nyní volba na dalšího doyena české fotografie, devadesátiletého Jana Lukase, jenž od šedesátých let žije v New Yorku.

Snímky nestrádají
Ačkoliv znalec autorova díla Josef Moucha opakovaně píše o tom, že Lukas zásadně upřednostňuje fotoalba a knižní publikace před výstavami svých děl, tak týž Moucha má na nynější hradní instalaci svůj podíl - minimálně tím, že jeho formulace (sice nejsou podepsány, ale stačí je srovnat s Mouchovým textem v časopise Ateliér 14-15/2006) se nacházejí na orientačním letáčku, který zájemce na Hradě obdrží.

A byť tedy Lukas výstavy "nemusí", jeho snímky na nich nestrádají - dokonce ani po širým nebem, ve formě digitálních tisků nalepených na skleněných deskách. Respektive: na Hradě něco se ztrácí, avšak v únosné míře, totiž obrysová ostrost, hlavně u barevných tisků; zvětšení občas přesahuje možnosti negativů.

PPF vlastní čtyřiadvacet párů snímků z cyklu New York - Pompeje; v Praze jich je představeno třináct. Černobílé snímky v zaniklém městě Lukas exponoval v 60. letech, v následující dekádě k těmto sceneriím nacházel paralely v americké megapoli, kde již fotografoval na barevný materiál. Vždy tudíž běží o dvojici s příbuzným vizuálním motivem nebo s nějak k sobě vázaným obsahem. Jenže jde o to "nějak". Co jím je?

"O vznik amerických polovin diptychů si řekl tvůrcův vnitřní zrak: Lukas nahlédl, jak dalekosáhle posune pompejský základ sesazením fotografií do dvojexpozic. Představímeli si oddělenou prezentaci obou cyklů, nedostaví se ani poloviční efekt. Obloukovou lampu jeden uhlík zkrátka nezažehne.

Pomyslné spoje mezi dvojicemi Lukasových záběrů probíjejí našimi hlavami: domýšlíme si to, co není vidět," píše Moucha v Ateliéru a dodává, že při současné prohlídce se nedokáže vyhnout pomyšlení na 11. září 2001.

Netřeba důkazů
Já jako skeptik k paralelám - natož k paralelám skrze fotografické médium, jež je géniem povrchu i povrchnosti - při prohlídce Lukase necítím "historicky" nic.

Pompejskonewyorská podobnost je přitažlivá, fotogenická; ano, dochází u ní k "zážehům" v divákově hlavě - avšak nutno nakládat opatrně s interpretací jisker v nervech a mysli.

Dějiny a politika jsou tím asi posledním, čím se dá k Lukasově cyklu přiblížit, čím jej vystihneme. Jeho dvojice fungují, i když je "pouze" cítíme - bez prokazatelných důkazů. To vůbec není málo!

Digitální tisky na sklech vzorně drží navzdory vedrům, a asi jsou připraveny snést i průtrže. Ale když by živly snímky odlepily, potrhaly, posekaly a ony na stojanech existovaly již jen zpola, možná teprve pak by instalace došla k jádru těchto děl. Co když jejich tématem a podstatou jsou časnost a zmar?

MAXIMÁLNÍ FOTOGRAFIE 2006
Jan Lukas: New York - Pompeje

Rajská zahrada a zahrada Na Valech, Pražský hrad. Kurátor Pavel Lagner, výstava je otevřena do 10. září, vstup zdarma.
Hodnocení MF DNES:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Roman Franta: Masový běh (2016-2017)
OBRAZEM: Skol! Jizerská padesátka slaví, umělci se jí nechali inspirovat

Jedna z nejvýznamnějších zimních sportovních událostí v Česku, Jizerská padesátka, slaví letos padesátý ročník. Také k té příležitosti jsou od soboty až do 17....  celý článek

Z výstavy Zuzany Mináčové Jak to bylo za komunismu
OBRAZEM: Za mír a socialismus. Snímky připomínají, jak to bylo za komunismu

Očima fotografky Zuzany Mináčové diváci nejčastěji spatřují světové filmové hvězdy, mj. Roberta de Nira, Michaela Douglase nebo Sharon Stone. Téma výstavy Jak...  celý článek

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.