Společným tématem výtvarného trienále tentokrát byl "Čas a ..."
Členité prostory jihlavské galerie se teď až do 13. ledna stávají svědky výtvarných aktivit nejmladších výtvarníků. Přesto výstava nemá prvotně posuzovat výsledky dětského snažení. "To je v tomto smyslu zástupný fakt. Důležitý je pro nás způsob uvažování výtvarného pedagoga. Podstatné je to, jak pedagog s dětmi umí dlouhodobě pracovat, jak je vede i to, jak se blíží a reaguje na nové trendy současného umění," vysvětluje podstatu trienále Jan Svoboda, hlavní kurátor výstavy a předseda Asociace výtvarných pedagogů.
Výstava je vlastně takovým vrcholem tříleté soustavné práce s výtvarnými pedagogy. "Pro učitele připravujeme semináře pod vedením lektorů různých profesí, kteří se snaží u výtvarných pedagogů rozšířit jejich obzory či spektrum poznání tak, aby jejich práce s dětmi mohla být variabilnější," upřesňuje Jan Svoboda.
Prohlédněte si |
K prestiži této přehlídky patří odborná komise kurátorů. Plusem má být i to, že kurátoři nejsou z řad výtvarných pedagogů, neznají kontexty výstav předcházejících. "Snažíme se, aby to byli lidé, kteří jsou pro pedagogy zajímavými.
Aby hodnocení pro učitele bylo od někoho, koho sami uznávají," konstatuje Svoboda. V letošním ročníku do týmu kurátorů patřili například pedagogové a vybraní studenti AVU, DAMU či představitelé Výzkumného ústavu pedagogického. "Kurátoři nesmí nijak zasahovat do zaslaných prací. Kolekci mohou přijmout jako celek a nebo ji nepřijmout. To, co pošle učitel, je svaté. Na nás je, abychom zvážili, jestli to je přínosem pro obor výtvarná výchova. Zda je soubor něčím nový, zajímavý," popisuje rozhodování kurátorů předseda komise.
Kurátoři při hodnocení a výběru oceněných prací vycházeli ze současného stavu umění a toho, jak se k němu učitel blíží. "Jsme v situaci, kdy současné umění ne svojí vinou bylo odtrženo od života a stává se z něj něco výlučného či nenormálního. My si musíme uvědomit, že pracujeme s dětmi. A děti jsou lidi, kteří žijí tady a teď," zdůrazňuje Jan Svoboda.
Výstava "Čas a ..." je především kolotočem nápadů, fantazie, jak ze strany dětí tak pedagogů. Je také přehledem různorodých výtvarných technik a moderních prvků. A i když je expozice podle Jana Svobody spíše určená pedagogům, jako metodický exkurz do moderní hodiny výtvarné výchovy, inspirací má být i samotným dětem. "Možná že děti budou závidět, že někde existují školy, kde dělají něco netradičního a že výtvarná výchova není jenom rádoby oddechovou hodinou," dodává závěrem hlavní kurátor výstavy Jan Svoboda.
Přehled oceněných škol v rámci letošního jihlavského trienále Jihlava 2001 - ČAS A ...
10. celostátní přehlídka výtvarných kroužků a kolektivů dětí a mládeže do 19 let
ocenění:
Gymnázium, Nám. T.G. Masaryka, Frýdlant nad Ostravicí
pedagog: Hana Černohorská
projekt: Kolekce prací
cena: Ondřeje Lipovského (IPOS - ARTAMA), podpořil Martin Janíček, Tomáš Žižka, Jaroslav Vančát
Základní umělecká škola, Choceň
pedagog: Hana Voříšková
projekt: Slavnost zimního slunovratu
cena: Markéty Pastorové (Výzkumný ústav pedagogický) podpořil Aleš Kilikan, Tomáš Žižka, Martin Janíček, Jaroslav Vančát, Jan Svoboda
Základní umělecká škola Antonína Dvořáka, Karlovy Vary
pedagog: Dagmar Svobodová, Jana Lieblová, Ziza Bráchová, Jana Léwi-Kamšová
projekt: O koruně a meči
cena: Jana Svobody (prezident Asociace výtvarných pedagogů)
Základní umělecká škola J. Kličky, Klatovy
pedagog: Zdeňka Dvořáčková
projekt: Čas zrození a dospívání - Někde mezi
cena: Tomáše Žižky (katedra divadelní antropologie DAMU/mama papa
Mateřská škola, Koldinova ulice, Klatovy II
pedagog: Alena Kopáčková, Zdeňka Dvořáková
projekt: Tři zlatévlasy děda Vševěda
cena: Markéty Pastorové (výzkumný ústav pedagogický) podpořil Jan Svoboda
Základní umělecká škola J. Pravečka, Lanškroun
pedagog: Andrea Stašková
projekt: Mandaly - Zvěrokruh
cena: Jana Svobody (prezident Asociace výtvarných pedagogů)
Základní umělecká škola, Dukelské náměstí, Nová Paka
pedagog: Kateřina Krausová
projekt: Můj deník
cena: martina Janíčka (odborný asistent - škola konceptuálních tentencí AVU Praha)
Základní umělecká škola, Lonkova 510, Pardubice - Polabiny
pedagog: Eva Jebavá, Hana Kubátová, Iveta Tobiášová, Hana Wanková, Vlasta Zahradníková
projekt: Návraty I. Pardubice
pedagog: Eva Jebavá
projekt: Návraty II. Lepějovice
cena: Tomáše Žižky (katedra divadelní antropologie DAMU/mama papa
Základní soukromá speciální škola Integrál, pro děti se specifickými poruchami učení, Jana Masaryka, Praha 2
pedagog: Michaela Soukupová
projekt: Škola v přírodě
cena: Markéty Pastorové (Výzkumný ústav pedagogický)
Městský dům dětí a mládeže, nám Míru, Šumperk
pedagog: M. Sobotková, H. Tkadlecová¨
projekt: Čas
cena: Jaroslava Vančáta (prezident INSEA) podpořil Tomáš Žižka
Městský dům dětí a mládeže, nám. Míru, Šimperk
pedagog: M. Sobotková, H. Tkadlecová, R. Havlíková
projekt: Zámek
cena: Tomáše Žižky (katedra divadelní antropologie DAMU/mama papa
Základní umělecká škola, Rokycanova, Tachov
pedagog: Jana Pszezolková
projekt: Čas - působení řeky v čase
cena: Aleše Kiliana (student AVU, alteliéru profesora Bělického)
Základní umělecká škola, Rokycanova, Tachov
pedagog: Barbora Kurcová
projekt: Rozhovory s časem
cena: Jaroslava Vančáta (prezident INSEA)
Dům dětí a mládeže, Lukešova, Ústí nad Orlicí
pedagog: Veronika Jiříková, Šárka Vinterová
projekty: Pravěk 1999, Cesta 2000, Tkalci a Ústí 2001
cena: Martina Janíčka (odborný sistent - škola konceptuálních tendencí, AVU) podpořili Aleš Kilian, Tomáš Žižka, Markéta Pastorová, Jan Svoboda
Základní umělecká škola, Podsedky, Vsetín
pedagog: Kateřina Davidová
projekt: Čas
cena: Tomáše Žižky (katedra divadelní antropologie DAMU/mama papa) podpořili Markéta Pastorová, Martin Janíček, Ondřej Lipovský
Základní umělecká škola, Zámek, Zruč nad Sázavou
pedagog: Jiří Černý
projekt: Hra s fotografií, hra s časem
cena: Jaroslava Vančáta (prezident INSEA)
Jednou z výtvarných technik, kterou začali pedagogové s oblibou používat, jsou takzvané fotogramy. Jedná se o fotografie, která je vytištěná počítačiem na papír či zkopírovaná. Studenti ji následně kresbou či malbou dotvoří podle své vlastní fantazie. Vznikají tak úplně nová výtvarná díla. |
Hlavním tématem letošního trienále byl "Čas a ...". Toto téma uchopili výtvarní pedagogové po svém. Ať již se to týkalo konečného zaměření tohoto mnohoznačného tématu či výběru pracovní techniky. Důsledkem toho byly i působivé prostorové instalace. |
Jednou z oceněných škol byla i Základní umělecká škola v Lanškrouně, která zaujala svým tématem Mandaly - Zvěrokruh. Na snímku jsou k vidění ztvárnění slunečních znameních Blíženců a Štíra. Jako materiál posloužila keramická hlína. |
Keramika je oblíbeným vyjadřovacím prostředkem. |
Na jednom výtvarném projektu se podílela skupina dětí. Jako třeba u tohoto modelu Kosmické lodi, která vznikla dle fantazie dětí z brněnské základní školy. |
Projekt O koruně a meči Základní umělecké školy Antonína Dvořáka z Karlových Varů si odnesl rovněž jedno z ocenění. |