Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Vydařené Tři sestry se bez nahoty a diskokoulí obejdou

  14:54aktualizováno  14:54
Prodat dům, se vším tady skoncovat a do Moskvy! Irinin povzdech z úvodu Čechovovy patrně nejslavnější hry zazní i na začátek nového nastudování, kterým zahájilo sezonu pražské Národní divadlo.

Záběr ze zkoušek Tří sester ve Stavovském divadle | foto: Národní divadlo

Režisér Daniel Špinar kus rozehrává jako grotesku, ironický škleb chronicky snícímu člověku, jehož nenaplněné touhy a velké sny zcela přesahují možnosti místa, času a snad i jeho schopnosti. Všichni herci tak vstupují na jeviště s bíle nalíčenými tvářemi; efekt němého filmu podtrhuje rozdělení děje na čtyři, zvláštním titulkem důsledně oddělená dějství (Svátek – Maškary – Oheň – Odjezdy) či charakteristické lupání přehrávané desky v pozadí.

Nad trojicí různě tragických sester zůstává jako výsměšné memento azbukou načmáraný nápis Jen počkej! Není náhoda, že jeho autorem je pitvořící se štábní kapitán Solený, asi jediná osoba, která si plně uvědomuje malost a smutek všech okolo.

Fotogalerie

Špinar před premiérou zdůrazňoval, že Tři sestry jsou hrou pro deset hlavních postav. Tuto myšlenku svému souboru vštípil dokonale. Po herecké stránce nikdo nezaostává, všichni podávají v souhře skvělý výkon, jak je toho ostatně první scéna hodna. Pokud někdo vyčnívá, pak pouze pro dostatečnou vyostřenost svého charakteru, konkrétně tak vynikne patetický Veršinin Karla Dobrého, manické fáze Soleného v podání Igora Orozoviče či rozpolcená Máša Jany Pidrmanové. Hostující Veronice Lazorčákové (Divadlo v Dlouhé) první scéna taktéž sluší.

Oproti předchozím dvěma letošním premiérám v historické budově se režisér tentokrát obešel bez blyštivých světel, spoře oděných tanečníků či jiných na konzervativní publikum pomrkávajících manýr. Manon Lescaut i Sen čarovné noci se vyvedly neméně, ale asi i pro tuto umírněnost se Špinarovi podařilo vytvořit zcela kompaktní a hlavně široce přístupné představení, které i přes téměř dvouapůlhodinovou délku nemá slabšího místa.

Tři sestry

Národní divadlo (Stavovské divadlo)

premiéra 8. září 2016

režie: Daniel Špinar

hrají: Tereza Vilišová, Jana Pidrmanová / Jana Stryková, Veronika Lazorčáková, Radúz Mácha, Magdaléna Borová, Filip Rajmont, Karel Dobrý, Matyáš Řezníček, Václav Postránecký, Igor Orozovič, Eva Salzmannová, František Němec

Hodnocení­: 80 %

Švih poctivého kusu v poutavě jednoduché scéně Andreje Ďuríka nesrazí ani dvě intermezza. V prvním přestavbu rekvizit maskuje scénka Andreje s Natašou, která ve zkratce ilustruje přeměnu novomanželů v rutinní pár; v druhém publikum baví sólo Igora Orozoviče, jenž si do ticha sálu zapěje a zahraje na harmoniku.

Ale pak se opět ponoříme do Čechovova díla, beznaděje sester a ruského maloměsta, odkud je to do Moskvy pořád tak daleko.




Nejčtenější

GLOSA: Pharrell Williams na Colours zklamal víc než deštivé počasí

Pharrell Williams s kapelou N.E.R.D. na Colours of Ostrava (18. července 2018)

První den letošního ročníku festivalu Colours of Ostrava přilákal velké množství návštěvníků, jeho vyvrcholením byl...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...



VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

RECENZE: Mamma Mia! Druhý díl filmového muzikálu se málem uvzlyká

Z plakátu k filmu Mamma Mia 2

Když se romantický kýč zbaví živelnosti, co mu zbude? Sladkobolnost. Právě to se přihodilo druhému dílu úspěšného...

RECENZE: Utoya, 22. července je přímý přenos masakru. Ale proč?

Z filmu Utoya, 22. července

Nic než strach. Cílený, přiživovaný, stupňovaný strach o děti. To je norský film Utoya, 22. července, který se po sedmi...

Další z rubriky

Steinmasslová hraje beze slov, její Untitled vypráví o samotě

Milena Steinmasslová

Dlouho nemohla herečka Milena Steinmasslová najít název pro hru, kterou napsala. Všechny návrhy jí připadaly příliš...

RECENZE: Hybnerová a Táborský se v Ungeltu topí mezi realitou a snem

Vanda Hybnerová a Miroslav Táborský v inscenaci hry Život podle Jonesových

Na pole jiné dramatiky chtělo pražské Divadlo Ungelt vstoupit uvedením hry Život podle Jonesových. Kus s Vandou...

Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Najdete na iDNES.cz