Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři orchestry se setkají ve Španělském sále

aktualizováno 
V programu Pražského jara se dnes objeví monumentální projekt tří orchestrů, kompozice Gruppen od rakouského skladatele Karlheinze Stockhausena, který zazní ve Španělském sále Pražského hradu spolu s dalšími třemi skladbami Earlea Browna, Alvina Luciera a Giovanniho Gabrieliho. "Stockhausenova Gruppen je nejnáročnější skladba večera, jejíž provedení je tak vzácné, že ji posluchač může navštívit jednou za život," říká dirigent a skladatel Petr Kotík, který společně s Christianem Armigem a specialistou na Stockhausena Zsoltem Nagyem řídí 131 hudebníků rozdělených do tří těles.

 "Gruppen patří také k nejdražším projektům. Bez velkorysé podpory bychom se neobešli," dodává Kotík, jenž do projektu zapojil i členy svého amerického orchestru S.E.M. Ensemble. Největším souborem je však Janáčkova filharmonie Ostrava, jíž sekunduje Středoevropský soubor bicích nástrojů Dama Dama.
Tři tělesa jsou rozmístěna nalevo, napravo a před publikem, aby vytvořila jakousi zvukovou podkovu. "To vyžaduje prostor, jehož parametry splňuje právě Španělský sál. Ani v New Yorku jsme takový nenašli," dodává Kotík, jenž projekt spolu s ostatními dirigenty prověřil na pondělní předpremiéře v Ostravě. Podle Kotíka hraje ve Stockhausenově skladbě i prostředí sálu. "Fenomén akustiky je důležitou součástí kompozice," říká dirigent. Tři orchestry, které obklopí posluchače hudbou, pracují se sbližováním a oddalováním tónů, a to s podporou akustiky vyvolá další tóny a vibrace. "Tóny se přemísťují, odpovídají si, jeden orchestr zrychluje, zatímco druhý zpomaluje," říká Kotík. Každé provedení skladby Gruppen je vlastně originální, protože závisí na prostředí sálu. A Kotík patří ke skladatelům, kteří rádi pracují s prvkem náhody v hudbě. Zavedený způsob komponování nebo hraní je pro něho příliš pohodlný. "Důležitější je, když umělec neví, co dělá. Je to krok do neznáma, dobrodružství, které mě u muziky drží," vysvětluje Kotík, respektovaný soudobý skladatel, jehož speciálně zajímá, jak se hudba chová v prostoru. Ostatně to je téma dnešního koncertu.
Kotík (narozen roku 1942 v Praze), který si své hudební vzdělání prohloubil i ve Vídni, žije a pracuje od roku 1969 v New Yorku. Doma ještě stihl založit soubory Musica Viva Pragensis a QUAX, do Prahy pak zavítal v roce 1979, aby představil část své kompozice Many Many Woman, avšak častěji se vrací až poslední dobou. Nejvíce Kotíka ovlivnil John Cage, s nímž dvě desetiletí soustavně spolupracoval. A jak přistupuje k hudbě? "Muzika se dělá očima a vizuální umění ušima. Hudbu musíte vidět," tvrdí Petr Kotík, který vystoupí ještě zítra v Dvořákově síni Rudolfina se souborem The Orchestra of the S.E.M. Ensemble, kde mimo jiné uvede v české premiéře svoji skladbu Fragment.




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

Cirkus 20. století veze Rudé brigády, srpen 68 i rozhlasovou Válku světů

Záběr z představení 8, které Divadlo Continuo hraje na poli u Švestkového dvora.

Ač plánovanou premiéru spláchla a odnesla bouře, zve až do středy jihočeské Divadlo Continuo na svůj Švestkový dvůr, v...

Slovácko sa opět nesúdí. Nabídne skleničku vína a trochu melancholie

Milena Steinmasslová a Jozef Kroner v seriálu Slovácko sa nesúdí (1984)

Ústřední postava Divadelního spolku Kašpar Jakub Špalek má chalupu v Němčičkách na Slovácku. A právě na tomto místě,...

Najdete na iDNES.cz