Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři města a tři školy představují svou elitu

aktualizováno 
Brno - Ačkoli se právě zahájená velká výstava v brněnském Domě umění jmenuje Brno-Wien-Praha, mezi představujícími se umělci-pedagogy vysokých uměleckých škol působícími ve jmenovaných městech, na jejichž pořadí i německém tvaru ředitel pořádající instituce Pavel Liška trvá, jsou i dvě významné autorky ze Spojených států.
Sue Williamsová stejně jako Renée Greenová patří od bienále Whitney Museum of American Art v roce 1993 - jež znamenalo průlom minorit, feministicky či politicky orientované tvorby na ostře sledované scéně - k významným a nepřehlédnutelným postavám současné světové scény. Neméně významnou a zřetelnou pozici však z profesorů vídeňské akademie zaujímají i Petr Kogler a Eva Schlegelová; oba zastupovali Rakousko na benátském bienále v roce 1995. Huberta Schmalixe lze vnímat jako představitele vídeňské malířské školy a Franze Grafa jako obsahově orientovaného postkonceptualistu.
Umělci z brněnské fakulty výtvarných umění - Petr Kvíčala, Martin Mainer, významný představitel slovenského video-konceptualismu Peter Rónai a Tomáš Ruller - či z pražské Akademie výtvarných umění - Jiří David a Vladimír Kokolia - však svými díly netvoří pouhý doplněk "cizích autorit". Už způsob, jak jsou v instalaci výstavy exponováni, napovídá, že pořadatelům šlo především o rovnocenný dialog. Nicméně výstava má svůj počátek právě u šestice pedagogů z Vídně, jež na výstavě představila loni kremžská Kunsthalle. Odtud také vzešla Liškova idea společného projektu. "Jmenování šesti nových pedagogů na vídeňské akademii najednou byl velmi radikální čin, jemuž se dostalo příznivé odezvy u odborné veřejnosti," tvrdí Peter Kogler, jenž paralelní schodiště vytapetoval svým logem - spletí připomínající potrubí. "Byl to největší zásah do těla akademie, který zároveň přinesl nové pojetí pedagogické činnosti, větší otevřenost. Znamenal jistou paralelu k vývoji rakouské společnosti v posledních dvaceti letech," zdůvodňuje ředitel kremžské Kunsthalle Carl Aigner zvláštní pozornost, již události věnovala jeho instituce. "Nová generace profesorů nejsou umělci jednoho média, například malby nebo plastiky, ale pohybují se na pomezí filmu, fotografie či konceptu," říká Aigner.
Ke každému umělci z vídeňské akademie kurátoři hledali partnera z Brna nebo Prahy. "Při volbě jsem vycházel z jistých paralel mezi jejich tvorbou, ale přesto přiřazení beru s rezervou a v instalaci jsem se snažil zachovat každému dostatečnou autonomii," říká Liška. Centrální sál brněnského Domu umění patří především malbě - obrazy Sue Williamsové, Vladimíra Kokolii, Martina Mainera a Huberta Schmalixe však sleduje "elektronický obraz" Tomáše Rullera, děkana brněnské fakulty výtvarných umění. Jemu patří zvláštní sál stejně jako Peterovi Rónaiovi a jeho provokativnímu nápisu sprejem "Zrušte FaVU", videoprojekci Renée Greenové a Franzi Grafovi. Obrazy Petra Kvíčaly sdílejí Procházkovu síň s videoinstalací a novými počítačovými fotomontážemi Jiřího Davida a obrazovými díly Evy Schlegelové, která po setmění nechala promítat zevnitř Domu umění na jeho okna záznam-stínohru z večírku.
Autor:


Témata: Pavel Liška, Umělec

Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

OBRAZEM: Prohlédněte si velkolepou Slovanskou epopej. Vrátila se do Prahy

Alfons Mucha: Apoteóza z dějin Slovanstva (1926, vaječná tempera, olej, plátno,...

Slovanská epopej je od minulého týdne znovu k vidění v Praze. Galerie hlavního města Prahy tentokrát jedenáct obrazů ze...

Od Havla po Ledeckou. Fotograf Herbert Slavík představí své Tváře Česka

1990. Dřív Václava Havla všude hlídali estébáci, cestovat nesměl, natož na...

K událostem připomínajícím sté výročí vzniku Československa se v červenci přidá také výstava fotografií Herberta...

Najdete na iDNES.cz