Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: CzechTourism

Trevanianův western nefunguje, zaujme až v epilogu

  • 6
Americký prozaik píšící pod pseudonymem Trevanian byl takovým literárním chameleonem, že mnozí čtenáři i kritici dlouhá léta mysleli, že se pod jedním jménem skrývá celý kolektiv autorů.

Trevanian totiž ve svých knihách napodoboval různé žánry, od nejoblíbenějšího špionážního románu (Šibumi či Clintem Eastwoodem zfilmovaný Výstup na Eiger) přes hororový příběh (Léto s Káťou) až po policejní kriminálku (doposud nepřeložený román The Main).

Ve svých knihách neaspiroval na uměleckou výjimečnost či literární experiment, spíše poctivě dodržoval pravidla žánru. Výsledkem byl vygradovaný příběh, který se dal přečíst za jedno odpoledne. Trevanianovy romány jsou prostě prázdninové čtení.

V Incidentu v Twenty-Mile si Trevanian vyzkoušel variaci na westernový rodokaps. Nechybějí tu typické kulisy v podobě polorozpadlého městečka na půl cesty mezi civilizací a stříbrným dolem. A samozřejmě ani postavy, jež svět divokého Západu zabydlují.

Záhadný cizinec i sličná dívka

Takže tu přirozeně je osamělý cizinec s minulostí zahalenou tajemstvím, arcipadouch se svými pomocníky, který se jednoho dne zjeví v ulicích Twenty-Mile a začne všechny terorizovat, a také prostitutky, falešný hráč či majitel koloniálu a jeho sličná dcera.

Děj celého příběhu je snadno odhadnutelný, a tak jej není třeba nijak obšírně zmiňovat: dříve nežli sadistického zločince i jeho kumpány pošle jedna z postav na onen svět, musí zemřít několik vedlejších postav a ani hlavní hrdina, tajemný mladík Matthew Dubchek, který se inspiruje šestákovou figurou Ringo Kidem, nevyjde ze střetu nepoznamenán.

Jenže to, co se Trevanianovi tolik dařilo v Šibumi i v Létu s Káťou, totiž udržovat pozornost čtenáře napjatou od počátku až do konce, v Incidentu v Twenty-Mile prostě nefunguje. Oproti všem představám i pravidlům se děj v prvních dvou třetinách knihy jen líně převaluje a místo napětí na nás číhá spíš nuda a občas zdlouhavé dialogy.

Příběh nabere obrátky teprve na posledních několika desítkách stran. To největší dobrodružství pak na publikum čeká paradoxně až v epilogu, v němž autor odhaluje další osudy postav – právě ty knihu pozvedají o deset procent nad průměr.

HODNOCENÍ MF DNES 60%