Jana Šteflíčková: Letná
JANA ŠTEFLÍČKOVá: Letná
(Galén)
Zatímco minulé bezejmenné album (recenzi najdete zde) sestavila písničkářka a herečka Studia Ypsilon z písniček, které měla do posledního tónu obehrané na sólových koncertech a při produkci studiové nahrávky popustila uzdu možnosti přizvat si řadu hostů, tentokrát pracovala v podstatě opačně. Písničky vznikly podle jejích vlastních slov velmi rychle a při samotném nahrávání alba, které pokřtí v pondělí 23. května v pražské Malostranské besedě, si Šteflíčková až na skutečně velmi drobné výjimky vystačila sama.
LetnáJana Šteflíčková Galén 2016 |
To samozřejmě neznamená, že by hrála tak, jak ji vídáme na koncertech, jen jeden hlas a jedna kytara. Šteflíčková je nesmírně hravá a má bujnou muzikantskou fantazii a nebojí se experimentovat. Vrství na sebe nejen akustické a výjimečně i elektrické kytary, ale také různé vokální stopy (nejen klasickou „folkáčskou“ zpěvovou linku) nebo zvuky jednoduchých syntezátorů. Zároveň ale nahrávku nepřeplácává, což souvisí i s jejím posunem textového autorského stylu od příběhového vypravěčství k lyričtějším polohám. Album rozhodně posouvá výpověď Jany Šteflíčkové z písničkářského mainstreamu do prostor, které nejsou jejími kolegyněmi zdaleka tolik zalidněny a lze v nich objevit hodně zajímavého. 85 %
Zuzana Dumková: Kompas
ZUZANA DUMKOVÁ: Kompas
(Amplion)
Zuzana Dumková je už léta mimořádně silnou autorskou i interpretační osobností, rozkročenou mezi písničkářstvím a jazzem - ta nejjednodušší spojnice k podobnému období tvorby Joni Mitchell, která napadne asi skoro každého, vůbec není mimo, jedná se ale o jakési „pokrevní sesterství“ než přímý vliv. Dumková je autorkou všech skladeb a aranžmá, má ale k ruce tak výrazné muzikantské individuality (mj. saxofonista Marcel Bárta, klávesista Michal Nejtek nebo bubeník Miloš Dvořáček), že už jejich přítomností je osobitý výraz zajištěn.
KompasZuzana Dumková Amplion 2016 |
Dumková je navíc sama výborná instrumentalistka, jejíž doménou je kytara, ale sound svých fusion nahrávek na albu Kompas neváhá probarvit ani banjem. Texty jejích písní ve své lyrice zkušeně využívají zvukomalby, která volně a zcela přirozeně přechází v melodickou vokalizaci v ̈instrumentálních pasážích, kde je postaven hlas na roveň nástrojům v mistrovských rukou. Přitom tu slova, byť v menšině, rozhodně nejsou pouhým doplňkem a sdělení Zuzany Dumkové je komplexní, tedy obsahové a osobně zabarvené. Album Kompas je jedno z těch, která nejen stojí zcela mimo čas, nebo snad nad ním, a rozhlížejí se ven ze svého vlastního světa. 90 %
Martina Trchová: Holobyt
MARTINA TRCHOVÁ & TRIO: Holobyt
(Indies MG)
Martina Trchová tentokrát oproti předchozím dvěma albům nepozvala do studia zkušeného externího producenta. Zřejmě dozrála k přesvědčení, že už je zkušená natolik, že produkci zvládne vlastními silami, samozřejmě ve spolupráci s hudebníky ze svého tria. A toto sebevědomí nebylo liché: album zní skutečně velmi dobře a také vybočuje z písničkářského standardu, k němuž měla Trchová ze všech tří dam, o nichž je v těchto minirecenzích řeč, nejblíže.
HolobytMartina Trchová & Trio Indies MG 2016 |
Zcela zásadní je tu zvýšený důraz na hudební složku, rozšíření stylového záběru a také zprůraznění soundu - některé písně jsou vlastně docela tvrdé, rockové. A nechybí v nich ani nadhled, viz titulní song. Zmíněné sebevědomí, slovo, které k současné Martině Trchové pasuje podle alba Holobyt asi nejpříznačněji, je patrné nejen formálně v produkci a v jejím výborném šansonovém zpěvu, ale i v samotných písních. Ty po textové stránce potvrzují minulými dvěma alby talent Martiny Trchové, nedávají žádné odpovědi, spíše hledají a ptají se, tentokrát ale skutečně pevným hlasem. 85 %