Dánská dramatička Astrid Saalbachová souhlasila v úpravami v jejím textu. Z inscenace s názvem Konec světa udělali na Vinohradech Transit.

Dánská dramatička Astrid Saalbachová souhlasila v úpravami v jejím textu. Z inscenace s názvem Konec světa udělali na Vinohradech Transit. | foto: Michal Sváček

Transit je hrou, za kterou lze Divadlu na Vinohradech držet palce

  • 0
Pražské Divadlo na Vinohradech zahájilo rok 2009 premiérou hry Astrid Saalbachové Transit, kterou v tamní zkušebně uvedl Štěpán Pácl. Po loňských vydařených inscenacích Frydrychové Dorotky ve Studiu Švandova divadla a Topolova Konce masopustu na prknech Disku nezklamal mladý režisér ani tentokrát.

Dánská dramatička se do Prahy přijela podívat osobně. Spolupráce s ní probíhala podle všeho velmi hladce – autorka souhlasila se změnou jména hlavní hrdinky i názvu dramatu. Z původního Konce světa tak vznikl Transit, z letušky Xenie se stala Anna-Marie.

Pokřivené prostředí

Tato upravená, elegantní, profesionálně vyhlížející paní ve středních letech se po příletu pokouší najít cestu domů. Překvapivě se jí to vůbec nedaří, navíc potkává podivné osoby, jejichž chování se vymyká zdravému rozumu. V jejich společnosti se cítí cize; právě odcizení a tísnivé pocity s ním spojené jsou jedním z hlavních témat textu.

Zoufalé hledání domova postupně otevírá další problém v životě stále více znavené ženy. Je jím touha po vlastním potomkovi, kterého však už nikdy mít nebude. Shodou okolností při svém putování dítě poněkud nestandardním způsobem získá, štěstí s nemluvnětem však trvá krátce.

Bizarní svět dramatu umístil Pácl společně se scénografem Janem Polívkou na holé jeviště s několika málo rekvizitami a částečně průsvitnými pruhy bílé látky v pozadí. Podlahu tvůrci pokryli obyčejným papírem, který však aktéři postupně strhávají a obnažují tak spodní vrstvu – lesklý materiál, v němž můžeme postavy vidět jako zrcadle, které však objekty značně deformuje. Takové je i prostředí obklopující zmatenou a nic nechápající letušku – pokřivené, neznámé, zohavené v mnoha detailech. Nejsme si jisti, zda nahlížíme na realitu nebo hrůzný sen.

Hlavní roli ztvárnila vynikajícím způsobem Lucie Juřičková. Anna-Marie v jejím podání se během osmdesáti minut představení dokonale "převtělí" v psychicky i fyzicky vyčerpanou bytost. V závěru už jen vláčí ztrhaný obličej a unavené tělo horkou pouští.

Na rozpáleném písku dochází k poslednímu zvláštnímu, ale víceméně šťastnému setkání. Ostatní herci nezůstávají pozadu; výkony všech účinkujících přispívají ke kompaktnosti díla. Bude-li Divadlo na Vinohradech i v budoucnu rozšiřovat svůj repertoár o takto pozoruhodné kusy, je třeba mu v této snaze přinejmenším držet palce.

ASTRID SAALBACHOVÁ - Transit
Divadlo na Vinohradech, Praha. Režie: Štěpán Pácl, délka představení 80 minut.
Hodnocení: 90 %