Na albu hraje Agon Orchestra jedenáct písní Filipa Topola dotvořených Petrem Kofroněm, který si konkrétní tituly z repertoáru Psích vojáků sám vybral. Podle Topolových "předloh" vznikla nová, prokomponovaná, v každé chvíli zajímavá hudba. Má však svůj řád, jímž Topola jako zpěváka, nakládajícího v Psích vojácích s vlastními písněmi dle libosti, poněkud svazuje. Což se projevilo při koncertní prezentaci alba mimo jiné v Žiletkách, jimiž večer směřoval do finále. Píseň je ve vojákovských nahrávkách jedním z jejich nejdramatičtějším opusů. Jenže Kofroň ji přepóloval ve vstřícnou, klidnou, melancholickou hudbu, jež postavila Topola do jiné, nezažité role.
Přinejmenším v tuzemském kontextu však nelze pominout, že spojením písní Filipa Topola s rukopisem Petra Kofroně vznikl ojedinělý projekt. Ani zdaleka jej nelze srovnat s nedávnými symfonickými úpravami lidových písní v podání Čechomoru, které provedl britský rocker Jaz Coleman pro album Proměny. To bychom museli porovnávat Colemanovo kolorování s Kofroňovou opravdovou autorskou malbou. Kofroň vytvořil rytmicky záludnou instrumentaci, pracující s brutalitou a dramatičností stejně naléhavě jako se sentimentem příbuzným tomu z "klasické" filmové hudby. K ní Filip Topol nazpíval či odrecitoval své texty. Na albu je interpretuje neméně přesvědčivě jako s Psími vojáky. Před publikem si však v rytmicky nejzapeklitějších místech prožil těžší chvilky. Pro pocit jistoty by se Topol zřejmě potřeboval "držet" svého piana - v Arše postával u mikrofonu až jakoby plaše, po straně orchestru, který ho přinejmenším v úvodních Kruzích a Krasobruslaři přehlušil. O to víc ovšem vynikla Kofroňova hudba, například v Krasobruslaři minimalisticky vířící v drobných motivech. A paradoxně v ní vlastně zpěvák ani nechyběl, jak zněla celistvě. Topola nabily větším odhodláním teprve tři písně, které uprostřed koncertu suverénně zazpíval, když orchestr odešel a mohl usednout k pianu: mimochodem, zahrál i hudebně jiného Krasobruslaře, jehož slova tentokrát vynikla.
Agon s Filipem Topolem v Arše poprvé společně vystupovali dvakrát loni na jaře. Tehdy zazněla nejprve jen jedna a pak tři Topolovy písně v Kofroňových úpravách. Teprve uplynulou neděli uvedli celovečerní program, který se shodoval s obsahem právě vydaného alba. Je pravděpodobné, že tento koncert vstoupí do historie tuzemské hudby, a to vůbec ne jako příležitostná kuriozita. Proto by nemělo zůstat při premiéře - teprve s každým dalším uvedením může koncertní prezentace získávat na průraznosti, kterou nabízí nahrávka. Ale i tak: Kofroňův výklad Topolovy hudby je už sám o sobě průrazný.
Filip Topol, Agon Orchestra, dirigent Petr Kofroň. Divadlo Archa, Praha 16. prosince - Filip Topol & Agon Orchestra. CD, 53 minut, vydaly firmy Indies Records a Archa. |
Agon Orchestra |
Frontman skupiny Psí vojáci Filip Topol žije nový život (17. 11. 2000). |
Filip Topol |