Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tizianův obraz Apollo a Marsyas Česku závidí celý svět

  17:51aktualizováno  17:51
Svůj nejslavnější z několika desítek obrazů namaloval v devadesáti letech, těsně před svou smrtí. Velkými štětci připomínajícími koště, špachtlemi, či dokonce vlastními prsty. V bohatých nánosech barvy a skrumáži odstínů hnědé zachytil antické mýty, křesťanskou víru, existenciální úvahy o smyslu života i svůj pohled na svět a životní filozofii. Tizianův obraz Apollo a Marsyas.

Tizianův obraz Apollo a Marsyas vystavují v Olomouci. | foto: archiv

Obraz, který České republice závidí celý svět a o jehož zapůjčení mají zájem prestižní světové galerie, je společně s Dürerovou Růžencovou slavností nejslavnějším symbolickým dílem starého umění v našich zemích a zároveň jedním ze dvou Tizianových originálů v republice.

Otisk hrůzného činu

Dílo slavného italského renesančního malíře, který portrétoval vrcholné představitele evropských impérií vévodí výstavě Luk a lyra. Ta v olomouckém Muzeu moderního umění představuje nejvzácnější skvosty ze sbírek Arcidiecézního muzea v Kroměříži. Téměř tři stovky obrazů, kreseb, grafiky, mincí a medailí, mobiliáře, hudebních partitur či knih si zájemci mohou v Olomouci prohlédnout až do 1. února.

Tizian - Apollo a Marsyas (asi v letech 1550-1576)

Důmyslně propracované dílo – tak Tizianův obraz Apollo a Marsyas vidí jeden z hlavních odborníků na italském umění u nás Jaromír Neumann, který obrazu a jeho výkladu věnoval několik desetiletí. Rozložení postav, barevnost, množství úprav a přemaleb, to všechno má podle něho v díle svůj smysl.

Tizian v kompozici propojil několik příběhů a postav dohromady, na poměrně malé ploše tak docílil nesmírně intenzivního střetu a napětí několika dramatických událostí. Teplé zemité tóny spolu s rozostřenými partiemi vedle až nadpozemsky krásných a oduševnělých tváří otevírají cestu baroknímu umění.

Skvosty v Olomoucké expozici

Jedno z nejdražších uměleckých děl na českém území - vzácný Tizianův obraz Apollo a Marsyas, hvězdný globus Ludvíka XIV. nebo kladívkový klavír, na který olomouckého arcivévodu Rudolfa Jana učil hrát Ludwig van Beethoven. Taková je nejvýznamnější výstava Muzea umění v Olomouci v tomto roce Luk & lyra.

Jaromír Neumann formuloval také jeden ze dvou hlavních pohledů na Tizianův obraz, ze kterého při své interpretaci vychází i kurátor olomoucké výstavy Ondřej Zatloukal. Ten v Neumannově duchu odmítá předpoklad, že Apollo a Marsyas vznikl na objednávku pro královnu Marii Uherskou. A zastává názor, že Tizianovi se kromě dvou antických mýtů z Ovidiových Metamorfóz podařilo do obrazu zapracovat i jakousi sumu světonázoru, životní filozofii a duchovní závěť.

Kdo je kdo?

"Apollo a Marsyas shrnuje vše podstatné, k čemu Tizian během svého dlouhého života dospěl," dodává Zatloukal. Kromě toho se prý v malbě otiskl i hrůzný čin, který v roce 1571 otřásl celými Benátkami. Touto událostí byla smrt Marcantonia Bragadina, benátského velitele kyperské pevnosti Famagusta, kterého po jejím dobytí Turci stáhli zkůže.

Námětem obraz vychází z mýtů o hudebním klání mezi satyrem Marsyem (Panem) a bohem Apollonem. Toto téma bylo v renesančním výtvarném umění poměrně časté, Tizianův obraz je však jediným známým samostatným znázorněním tohoto mýtu s figurami v životní velikosti.

Tizianova cesta do Česka

A jak se vůbec obraz, který vévodil i tizianovským výstavám v Londýně, Washingtonu, Benátkách či Paříži, dostal z Amsterodamu až na Moravu? Plátno v roce 1673 zakoupil olomoucký biskup Karel z Lichtenštejna-Castelkorna od obchodníků s uměním – bratrů Imstenreadových. Ti kolekci, která obsahovala mnohé ze sbírek popraveného anglického krále Karla I., nejdříve nabídli císaři Leopoldu I. Z prodeje však sešlo a celý kabinet postupně doputoval až na Moravu – do olomoucké biskupské rezidence.

Satyr Marsyas, pyšný na své mistrovství ve hře na píšťalu, vyzval boha Apollona k souboji. Apollon se svou lyrou zvítězil a dal Marsya podle předem dohodnutých podmínek stáhnout z kůže. Obraz je alegorií umění, v níž vyšší apollinská hudba hraná na lyru a provázená božským zpěvem vítězí nad nižší smyslovou a animální složkou – Panovou flétnou.




Nejčtenější

Zemřel režisér Miloš Forman, tvůrce oscarového Amadea

Miloš Forman na snímku z roku 2004 při přebírání jedné z mnoha cen, kterých se...

Filmový režisér Miloš Forman, držitel dvou Oscarů za nejlepší režii a také otec dvou párů klukovských dvojčat, zemřel v...

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...



V Ománu zemřel známý 28letý DJ Avicii, proslavil ho hit Levels

V Ománu zemřel 20. dubna 2018 ve věku 28 let švédský DJ Avicii, jehož občanské...

V Ománu zemřel ve věku 28 let švédský DJ Avicii, jehož občanské jméno je Tim Berling. Oznámila to jeho tisková mluvčí.

Doutník, sklenku a třikrát ho...o, vyzval DeVito k vzpomínce na Formana

Danny DeVito a Jack Nicholson ve slavném Formanově snímku Přelet nad kukaččím...

Edward Norton, Danny DeVito, Jim Carrey i Antonio Banderas. Největší osobnosti Hollywoodu vyjádřily smutek nad odchodem...

Formana už pochovali. Všichni jsme jeho děti, míní režisér Jiří Strach

Miloš Forman

Poslední rozloučení s režisérem Milošem Formanem se konalo v neděli na místním hřbitově v americkém městě Warren, kde...

Další z rubriky

Prezidenti, legionáři, okupanti. ČTK slaví své století unikátní výstavou

Ve Valdštejnské zahradě Senátu Parlamentu ČR v Praze byla  zahájena výstava...

Příležitost nahlédnout do bohatého fotografického archivu České tiskové kanceláře (ČTK) nabízí výstava ve Valdštejnské...

Viktoriánský pervert má právo malovat soft porno. Polonahé nymfy opět visí

Manchesterská galerie přestala prodávat i pohlednice s Waterhousovým dílem (2....

Jen něco přes týden nechala manchesterská galerie skrytý obraz Hylás a nymfy. Čin, který měl rozvířit diskuzi o díle a...

Uprchlíky v Národní galerii střídají ženy. Sezonu ovlivnila i kampaň #MeToo

Katharina Grosse: Zázračný obraz, Národní galerie, 15. února 2018

Před rokem nainstaloval Aj Wej-wej do prostor Velké dvorany pražského Veletržního paláce obří nafukovací člun s...

Najdete na iDNES.cz