Jiří Martin: Fikus, 1950 - Jiří Martin: Fikus, 1950 | foto: repro z katalogu výstavy

Ti, kteří šli proti proudu

Protipól socialistické tvorby na přelomu padesátých a šedesátých let ukazuje retrospektiva významné umělecké skupiny Máj 57.

Byl pozdní květen - poslední máj, když v roce 1957 začala v prostorách Obecního domu první souborná expozice českého moderního umění po roce 1948 pod názvem Mladé umění. Za touto - vůči oficiálním tendencím vzdorovitou - výstavou stála skupina výtvarníků, která s diktátem socialistického realismu nesouhlasila.

Jejím cílem byla naopak umělecká svoboda projevu a snaha navázat na české i světové moderní proudy. Svůj název odvodili od chvíle, kdy poprvé vystoupili na veřejnosti - tedy Máj 57. Mimo jiné i díky náhodě, když tehdejší prezident Antonín Zápotocký prohlásil, že mu jejich přehlídka nevadí, byla činnost nové skupiny povolena.

Šumný salon
Letos uplynulo padesát let od jejího vzniku a při této příležitosti se v Císařské konírně na Pražském hradě koná vůbec první retrospektiva skupiny Máj 57. Expozice poukazuje na její vliv na české výtvarné umění a přibližuje její důležité peripetie od první výstavy až do páté v roce 1964, kdy nastalo relativní politické i kulturní uvolnění.

Představeno je na sedmdesát obrazů a plastik autorů, kteří tvořili hlavní jádro skupiny, například Vlastimila Beneše, Jiřího Balcara, Andreje Bělocvětova či Libora Fáry. Vezmeme-li v potaz, že jen na premiérové přehlídce v roce 1957 bylo vystaveno více než dvakrát tolik děl, zdá se současný výběr poměrně skromný. Na druhou stranu je zde zachována tehdejší salonní atmosféra - obrazy visí podél stěn a prostor uprostřed vyplňují sochy.

V první chvíli však může být návštěvník zmatený - díla totiž nejsou chronologicky vystavena postupně kolem dokola jízdárny, jak by mohl očekávat, ale jen jednosměrně od padesátých do šedesátých let v přímé linii od vchodu až k protější zdi. Původní plakáty ke čtyřem hlavním výstavám skupiny Máj 57 pak doplňují informace o okolnostech jednotlivých přehlídek.

Instalaci navrhl herec Divadla Sklep a spoluautor televizního cyklu Šumná města architekt David Vávra, který se narodil právě v roce vzniku skupiny.

Silná léta padesátá
Pokud jde o výběr děl, autorka výstavy Adriana Primusová se soustředila především na představení skupiny, nikoli na jednotlivé oslavy více než třicítky autorů, kteří kdy pod její hlavičkou vystavovali. Každý z umělců má na přehlídce zastoupení právě z té doby, kdy ve skupině působil. A protože Máj 57 měl hlavní význam koncem padesátých let, je zde důraz kladen i na často málo známé a pozapomenuté práce právě z té doby včetně rané tvorby dnes proslulých výtvarníků.

Ačkoli už nyní podle autorky není možné zcela rekonstruovat podobu tehdejších výstav, snažila se některá významná díla z těchto expozic vyhledat anebo alespoň vystavit práce typově podobné. Díky nejpočetnějšímu zastoupení si může návštěvník udělat nejlépe představu právě o první výstavě skupiny v Obecním domě.

K vidění zde tenkrát byla například plastika Nohy Stanislava Podhrázského z roku 1948, která zaujme hned v úvodu současné výstavy, dále Milenci Miloslava Hájka z roku 1957, Hlava od Vlastimila Beneše z roku 1955 nebo portrét Josefa Sudka z let 1952-53 od Andreje Bělocvětova.

Podle fotografie Emily Medkové z tehdejší výstavy vyhledala autorka také čtyři obrazy Zbyňka Sekala, mezi nimiž je i jeho uhrančivý Autoportrét z roku 1956, klíčové dílo v umělcově tvorbě. Druhou a komornější přehlídku skupiny v roce 1958 reprezentuje například Spící akt (Ležící akt - Ruth) Roberta Piesena z roku 1958, čtvrtou výstavu skupiny v Poděbradech v roce 1961, která byla uzavřena jen po pár dnech, Portrét (Modrý obraz) Ladislava Dydka z roku 1960.

V posledním období Máje po roce 1960 se celkově proměnil jeho výtvarný výraz k abstrakci a informelu a jádro skupiny se rozrostlo o nové členy. Mezi nimi byl například Theodor Pištěk, Vavro Oravec či Jan a Eva Švankmajerovi, jejichž díla z té doby nechybějí v závěru přehlídky.

Výstava tak celistvě přibližuje několikaleté období vzdoru, různorodost výtvarných tendencí skupiny a její programovou otevřenost a zároveň nechává na divákovi, aby si v představených dílech nacházel vlastní souvislosti.

Skupina Máj 57
Císařská konírna Pražského hradu, kurátorka Adriana Primusová. Výstava trvá do 15. prosince, plné vstupné 120, snížené 60 korun, www.kulturanahrade.cz
Hodnocení MF DNES: 70%