Výstavě vévodí fotografie Pabla Picassa v thonetovském křesle. "To je základní myšlenka naší výstavy: spojení umění se životem. Domnívám se, že dvacáté století postavilo vysokou hráz mezi tzv. vysoké a užité umění. Podle mě je ale potřeba představovat umění ve všech jeho formách, což je cíl sbírkotvorné činnosti našeho muzea, která zahrnuje kromě klasických sbírek, jako je malba, od roku 1995 i fond užitého umění. Ten je soustředěn na sedací nábytek. Myslíme si totiž, že židle nejlépe vyjadřuje vztah k proměnám sociálního prostředí i estetiky. Mnohé židle jsou uměleckými artefakty," dodává Anežka Šimková.
THONET JE, KDYŽ...
Na počátku proslulých thonetek byl mladý truhlář Michael Thonet, který v roce 1830 podnikl první pokusy s ohýbáním dřeva. O deset let později se pokusil v Prusku nechat si patentovat své ohýbání dřeva. Bezúspěšně.
Štěstí měl o rok později, kdy jeho práce na výstavě v Koblenzi zaujaly knížete Metternicha, který nadějného řemeslníka pozval do Vídně. Už v roce 1842 dostal Michael Thonet od c. k. dvorní komory první privilegium na výrobu ohýbaného nábytku. Rodí se fenomén Thonet.
KRADENÝ NÁBYTEK
Olomoucká výstava má dvě části. V "kabinetu" je k vidění šíře produkce thonetovské výroby a představen je nábytek reprezentující různá profesní prostředí, a tak je možné pomyslně usednout do thonetovské oficíny, nechat se ošetřit v thonetovském špitále, či si ve fantazii poslechnout symfonii v hudebním sále.
Navíc má tato část výstavy i jednu pikanterii: "Sběratel Jiří Uhlíř, s nímž jsme výstavu připravili, nám nabídl i takzvaný kradený nábytek," říká Šimková. Před sto lety to totiž fungovalo stejně jako dnes; nenechaví dělníci z fabriky sem tam pod kabátem něco odnesli. Doma pak různé díly zkompletovali a vznikly atypické židle, stoličky. Tudíž "kradený" nábytek.
NEVIDITELNÝ NÁBYTEK
Opět jde o termín sběratele Uhlíře, který tak označuje nábytek, jenž má většina lidí v podvědomí, jsou to nejznámější typy. Tudíž na výstavě nechybí židle "čtrnáctka", která se stala symbolem Thonetu a která spatřila světlo světa již v roce 1859. "Nechybí ani židle č. 18, která byla vyvinuta již v roce 1867 a stala se druhým nejúspěšnějším vzorem v historii firmy," doplňuje kurátorka.
THONETOVSKÉ POKLADY
Od konce 19. století se Thonetové, ale i jejich konkurenti Khonové začali obracet na přední umělce. Ti pro ně začali navrhovat různé originální typy nábytku. První vlaštovkou byla židle navržená brněnským rodákem Adolfem Loosem z roku 1898. Snad nejvíce ovlivnil výrobu Josef Hoffmann," doplňuje autorka výstavy.
Autorské poklady nabízí druhé křídlo výstavního sálu, kde prezentuje svoji vlastní sbírku Muzeum umění. Součástí instalace jsou například i značky, jimiž byl nábytek označován, nechybí nástin chronologie Thonetů či reklamní plakát s cenami výrobků.
"Chceme, aby se lidé i poučili, když na výstavu přijdou. Proto jsme vytvořili i pracovní listy pro návštěvníky, kteří si mohou formou kvizu vyzkoušet vlastní znalosti. Nechybí ani literární soutěž," doplňuje Šimková.
HOLD MORAVĚ
"Thonetovská tradice, která dobyla celý svět, v sobě zahrnuje velký přínos Moravy. Vždyť židle vznikly z našeho přírodního bohatství, z našich bukových lesů a z práce zdejších lidí. Výstava je tak i hold Moravě," soudí Anežka Šimková.
Morava se podílela na vzniku tradice hned zpočátku; již v roce 1856 byla zahájena stavba první továrny v Koryčanech. Následovaly fabriky v Bystřici pod Hostýnem, Halenkově, Vsetíně. Konec Thonetů v Čechách a na Moravě byl příznačný: rok 1945 a následné znárodnění.
Na výstavě v olomouckém Muzeu umění je i unikátní thonetovská židle z osmdesátých let 19. století |
Sběratel nábytku z dílny firmy Thonet Jiří Uhlíř provádí zájemce expozicí v olomouckém Muzeu umění |
Sběratel nábytku z dílny firmy Thonet Jiří Uhlíř upravuje expozici |
Sběratel nábytku z dílny firmy Thonet Jiří Uhlíř (uprostřed) provádí zájemce expozicí v olomouckém Muzeu umění |
Sběratel nábytku z dílny firmy Thonet Jiří Uhlíř provádí zájemce expozicí v olomouckém Muzeu umění |
Sběratel nábytku z dílny firmy Thonet Jiří Uhlíř provádí zájemce expozicí v olomouckém Muzeu umění |
Jeden z exponátů na výstavě nábytku značky Thonet v olomouckém Muzeu umění |
Unikátní židle z 80. let 19. století na expozici nábytku značky Thonet v olomouckém Muzeu umění |
Věšák na expozici nábytku značky Thonet v olomouckém Muzeu umění |