Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Poláci pět hodin šikanovali diváky. A Češi jim tleskali

  16:55aktualizováno  16:55
Přestože je rakouský provokatér Thomas Bernhard v českých divadlech oblíbený, o dramatizaci jeho slavné nenávistné litanie Mýcení se u nás ještě nikdo nepokusil. Polský režisér Krystian Lupa na úvod divadelního festivalu v Plzni ukázal, že to není nemožné a dočkal se aplausu.

Když Thomas Bernhard v roce 1984 vydal Mýcení, byl z toho skandál. Nejvýraznější dramatik a spisovatel poválečného Rakouska v knize sepsané formou monologu pozurážel přední persony vídeňské umělecké scény a obvinil je, že rezignovaly na svůj někdejší mladický zápal a lísají se ke státní moci.

Děj Mýcení je prostý. Bernhard přichází na „uměleckou večeři“ k dávným známým, kteří ho překvapili na ulici a kterým se už dvacet let snaží usilovně vyhýbat. V této společenské pasti se uchýlí do ušáku, z nějž pozoruje a komentuje účastníky sedánku: ordinérní hostitelku, bývalou talentovanou zpěvačku, jejího manžela, který svůj talent utopil v alkoholu, či otravnou spisovatelku kopírující už několik dekád Virginii Woolfovou.

Fotogalerie

Společnost živoucích mrtvol se schází v den pohřbu společné známé, tanečnice Joany, která se nikdy neprosadila a nakonec zvolila dobrovolný odchod ze života. Bernhard se v Mýcení nekonečnými souvětími stránku po stránce provrtává zahnívajícími vrstvami vídeňské umělecké smetánky, aby ukázal, že nešťastnice se stala obětí právě těch lidí, kteří za ni nyní truchlí.

Při čtení Mýcení si lze jen stěží představit, že by se monolog slavného rakouského provokatéra dal dramatizovat. Polský režisér Krystian Lupa však dokázal nekonečné Bernhardovy litanie rozplést a přetavit je v strhující představení. Vyhořelí umělci se scházejí v jakémsi obřím akváriu uprostřed jeviště, prázdně tlachají a čekají na hlavního hosta, herce Národního divadla, a zároveň na candáta, který se má po jeho příchodu podávat.

Scény z Joanina pohřbu se promítají na plátně zavěšeném nad scénou. Krátký film o guláši, plicních chorobách a tuzéru pro kněze osvěží černým humorem a filmové detaily chytře kontrastují se strnulostí děje na jevišti. Nejsilnějším momentem inscenace je pak vypravěčova vzpomínka na poslední setkání s Joanou, nešťastnou alkoholičkou dožívající v zatuchlém bytě.

Lupa se rozhodl být stejně nekompromisní jako Bernhard ve své knize. Polské Mýcení trvá pět hodin, což je pro dnešního zpohodlnělého diváka poměrně náročné sousto. Když se ve středu na scénu Nového divadla v Plzni konečně dostal na stůl candát po balatonsku, byla už většina diváků bez bot.

Mýcení

Teatr Polski

česká premiéra: 7. září 2016 (Festival Divadlo v Plzni)

režie: Krystian Lupa

hrají: Piotr Skiba, Halina Rasiakówna, Wojciech Ziemiański, Marta Zieba, Jan Frycz, Ewa Skibińska, Boźena Baranowska, Andrzej Szeremeta, Adam Szczyszczaj, Michał Opaliński, Marcin Pempuś, Anna Ilczuk, Krzesisława Dubielówna

Hodnocení­: 90 %

Ale právě díky tomuto nesmlouvavému přístupu se slavnému polskému režisérovi podařilo vyvolat v obecenstvu pocit, že už se samo stalo součástí zahnívající umělecké společnosti. A když vypravěč v ušáku s hrůzou přemítá, kam se poděli ti talentovaní mladí lidé, které kdysi tak obdivoval, uvědomí si možná někteří diváci, že stejnou otázku si mohou položit sami sobě při pohledu do zrcadla.

Přes úmornou délku představení tak naprostá většina diváků vydržela nejen do candáta, ale vychutnala si i postavu herce Národního divadla, který v samolibém plkání překonal všechny ostatní „kumštýře“ u stolu.

Otázkou je, jak dlouho bude Krystian Lupa ve své oceňované práci ve Vratislavi pokračovat. Diváci v Plzni se totiž po představení dozvěděli, že novým ředitelem druhé největší polské scény byl ve zmanipulovaném řízení vybrán člověk pravomocně odsouzený za zpronevěru. Lupa proto na protest přerušil práci na Kafkově Procesu, který divadlo mělo uvést letos na podzim.

Autor:



Nejčtenější

Televize Prima stáhne pořad 1 proti všem, čekala od něj víc diváků

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Vlajková loď podzimu, jak TV Prima označovala svou novinku 1 proti všem, předčasně končí. Interaktivní tipovací soutěž,...

Zemřel zpěvák Vláďa Šafránek. Zpíval v Harleji, založil Walda Gang

Zpěvák Vláďa Šafránek zemřel v šestačtyřiceti letech

V šestačtyřiceti letech zemřel hudebník Vladimír Šafránek, zakladatel populárního uskupení Walda Gang. Známý byl i z...



Zemřel malíř Libor Vojkůvka. Proslavil se i díky cestování

Malíř Libor Vojkůvka (2009)

Vystudoval zahradnictví, ale proslavil se jako malíř samouk. Sám se považoval i za cestovatele, sběratele, akvaristu,...

Český slavík letos nebude. Chce restart, další ročníky plánuje změny

Karel Gott líbá svého dvaačtyřicátého Slavíka (25. listopadu 2017).

Anketa hudební popularity Český slavík se letos neuskuteční. Informaci deníku Právo portálu iDNES.cz potvrdil Jaroslav...

Českého slavíka zničily sociální sítě, řekl hudební kritik Vlček v Rozstřelu

Hudební kritik Josef Vlček v diskusním pořadu Rozstřel (20. září 2018)

„Pár lidí, kteří se rozhodli Slavíka zničit, jej zničili. Je to problém sociálních sítí,” řekl hudební kritik Josef...

Další z rubriky

Po Žítkovských bohyních si objednám klauna, říká herečka Dočkalová

Tereza Dočkalová

Populární román Žítkovské bohyně spisovatelky Kateřiny Tučkové nyní ve vlastní dramatizaci uvádí pražské Divadlo pod...

Cynická groteska. Když konec světa přežije jen technik s hlasatelkou

Iva Pazderková a Daniel Krejčík na plakátu k představení Po konci světa

Záblesk, oheň, smrt. Armagedon. Fatálně začíná novinka divadelního spolku SpoluHra, který hru Dennise Kellyho Po konci...

My Evropané nemusíme tančit tango jen jako trapáci, myslí si Roman Zach

Záběr z představení Moje tango

Jako na činohru s občasným tancem láká pražské divadlo Studio DVA na novinku Moje tango. Hrát a tančit zde budou Jitka...

Najdete na iDNES.cz