RECENZE: The Avengers jako Big Mac. Vegoš nechápe, ostatní se olíznou

9:55aktualizováno  9:55
Londýn (Od zpravodaje iDNES.cz) - Pompézní cirkus společnosti Marvel dorazil ve čtvrtek večer do Londýna a málem ho zbořil. Za hysterického křiku tisíců fanoušků přivítal největší konzumní svatostánek Westfield complex premiéru filmové adaptace komiksové série The Avengers. Byl ten řev na místě?

Z filmu The Avengers | foto: outnow.ch

Ze stropu rozlehlého nákupního centra visí obrovské písmeno A a točí se dokola. To aby ho viděly oči patřící nesčetným davům stojícím na všech myslitelných platformách obrovského nákupního centra. Nejvíce fandů se shromáždilo v přízemí kolem rudého běhounu, na němž za chvíli začne defilovat větší než malé množství filmových hvězd.

Moderátor na pódiu rázuje před velkoplošnou obrazovkou a dráždí publikum nadýchanými superlativy. The Avengers budou ten nejúžasnější zážitek od Velkého třesku! Někteří přítomní vzali tohle poselství opravdu vážně a dorazili v doma vyrobených kostýmech svých oblíbených hrdinů. Ten zelený mužík s vycpanými rameny, to je Hulk a támhleta červenomodrá postavička se štítem, to je přece zosobnění amerického patriotismu Captain America!

Z filmu The Avengers

Hulk

Z filmu The Avengers

Zlosyn Loki

A pak jsou tu fanynky, které mávají transparenty s nápisy I Love You! a v touze upgradovat svůj genofond nabízejí krásným hercům svá těla a celé životy. Když hvězdy konečně přisrší na teppich barvy krevní transfuze, startuje skutečná hysterie. Speaker pumpuje do lidí nadšení dál, zve si na pódium jednotlivé protagonisty a nutí armádu nedočkavců křičet do ochraptění. Idoly věnují svým vyznavačům celé dvě hodiny, obcházejí je po okrajích vymezeného koridoru, nechají se oslepovat blesky, podávají plebejcům ruce a jemným pohybem zápěstí kouzlí stovky autogramů. Kdyby jedné z hvězd někdo podstrčil k autorizaci šek na milion dolarů, ani by si toho nevšimla.

Z londýnské premiéry k filmu The Avengers

Z londýnské premiéry filmu The Avengers

Společnost Marvel popularitu příběhu o týmu superhrdinů vystavěla s bravurou drogového dealera. Své fanoušky na opium jménem Avengers zvykala po malých dávkách. Nejdříve vznikla adaptace slavných marvelovských komiksů Iron Man. V roli létajícího zbrojařského magnáta Tonyho Starka fanoušky už čtyři roky hypnotizuje Robert Downey Jr. Jeho interpretace muže, který v oplechovaném kostýmu zachraňuje svět a deptá padouchy směsicí cílevědomého odhodlání a potrhlých hlášek, si získala až náboženskou oblibu.

V druhém pokračování ožila další komiksová postava všehoschopné ruské agentky Black Widow v podání Scarlett Johanssonové. Loni měl premiéru film o "zlopočasném" bohu Thorovi a také snímek o vtělení dokonalého vojenského vůdcovství Captain America: První Avenger. Akčních příběhů se zeleným obrem s nezkrotným temperamentem vzniklo v minulosti dokonce hned několik.

Z filmu The Avengers

Z filmu The Avengers

Dát všechny tyto postavy (se záporákem Lokim je jich osm) do jediného filmu a vystavět vyprávění tak, aby fungovalo, to chce opravdového mistra. Tím je nenápadný režisér a znalec obrázkových knih Joss Whedon. Herci donekonečna opakovali, že hlavní výsadou talentovaného filmaře je schopnost vtěsnat mezi výbuchy jaderných hřibů uvěřitelný příběh. Toho chtěl Whedon dosáhnout, a částečně se mu to i podařilo, důrazem na charakterové slabosti superhrdinů s lidskou tváří. Jeho druhou zbraní, se kterou se ohání opravdu sebejistě, je humor.

Nejistý žonglér

Užonglovat tolik míčků najednou by ale byl náročný úkol i pro chobotnici, a tak se nelze divit, že jich mistrovi po cestě pár upadlo. Kvůli množství postav je nutné komiksem nepolíbeným divákům dovysvětlovat pozadí každé jedné figurky, a to filmu škodí. Divák už si nastoupil, připoutal se a sporťák, kterého režie opakovaně dráždí lechtáním plynu, ne a ne vyrazit.

Přes svaly jsou tihle dva chlapíci. Představme si pána nalevo. To je Thor, Bůh...

Z filmu The Avengers

Když konečně víme, kdo je kdo, začíná druhý plán a je stejně rozvleklý. Enormní schopnosti pěstují enormní ega, a tak se Übermenschové v době, která zabere více než dvě třetiny filmu dohadují, jestli spolu vůbec chtějí pracovat. Teprve krize, vyvolaná bratrem kladivouna Thora vytvoří tým, který v dokonalé souhře nakope zlo tam, kam sluneční paprsky nemají přístup.

Avengers

USA, 2012, 143 min

Režie: Joss Whedon.

Hrají: Robert Downey Jr., Jeremy Renner, Scarlett Johanssonová, Chris Evans, Samuel L. Jackson, Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Tom Hiddleston.

Hodnocení­: 60%

K sledování příběhu nepotřebujete jen 3D brýle, ale především nadhled. Ano, tohle je spektákl o mužích v barevných kostýmech a s vlající pláštěnkou, když něco, nebo někdo, pět minut nevybuchne, začnete si nervózně podupávat. Díváte se prostě na adaptaci komiksu a pokud to nejste schopni akceptovat, neobtěžujte se.

Máte ale právo na zábavu. Ne že by se snad někdy hlásilo neodbytné zívnutí, ale v některých rozvleklých pasážích, které akcentují rozdílnost postav, by to chtělo přidat. Naštěstí umí Whedon na správných místech dopovat děj vtipnými hláškami a situacemi, které vážnost týmu zápolícího se zodpovědností trochu shodí.

Hulk jako herecký trpaslík

Viditelným nedostatkem je nevyváženost postav. Na hereckém trůně jednoznačně sedí Robert Downey Jr., který by mohl charisma stáčet, prodávat a ještě by mu hodně zbylo. Nepřehlédnutelná je Scarlett Johanssonová, ne ani tak kvůli upnuté kombinézce, jako pro svou dokonalou přirozenost a profesionalitu. S neuvěřitelným zápalem svou postavu prince temna ztvárnil také fenomenální Tom Hiddleston. Divadelní herec ke své roli přistoupil jako by šlo o shakespearovský kus a dává jí výraznou přidanou hodnotu.

Ostatní postavy bohužel za vůdčí trojicí jen zadýchaně poklusávají. Diskutabilní je herectví Marka Ruffala, jehož jedinou polohou v úloze vědce metamorfujícího v šílené zelené monstrum představuje mnutí rukou a plachý pohled. Chris Hemsworth snad ani není herec, ale spíš wrestlingový zápasník. Samuel L. Jackson nezklame, škoda ale, že zpohodněl. Zřejmě došel k názoru, že už není co vylepšovat a hraje pořád totéž.

Pokulhávající děj vás během prvních dvou třetin filmu přinutí občas pohlédnout na hodinky, ale příslib velkého finále vás z křesla nepustí. Když se všichni hrdinové nakonec sejdou a začnou mezi newyorskými mrakodrapy zachraňovat svět před invazí pekelné letky, dostane se divákovi vrchovaté porce toho, za co si zaplatil. Tedy omračující podívaná na velkolepou bitvu, v níž se zaskví nádherná souhra superhrdinů v dechberoucí akci.

Každá postava ukáže ty nejlepší triky ze svého repertoáru. Iron Man před nebezpečím elegantně kličkuje a s každou vyslanou raketou do jícnu nepřítele posílá vtipnou hlášku, Thor zatlouká pekelníky do země jako hřebíky a zelená opice Hulk skáče mezi mrakodrapy a mění všechno, co mu přijde do cesty, na vazkou marmeládu. Není to nijak přehnaně chytré, zápletka neukrývá bludiště, v němž byste se ztratili, ale poskytuje koňskou dávku adrenalinu a zážitek nikdy nespatřeného.

Je to takový šťavnatý hamburger, který voní na kilometr daleko a leskne se živočišným tukem. Kdo raději klíčky a pažit, nechť se od Avengers drží dál, celkově ale bylo zadání jednoznačně splněno. Nadmíru spokojeni budou militantní fanoušci, pro které je film splněním snu, a na své si přijde i laická veřejnost, která o Avengers nikdy neslyšela. Není to kdovíjaké stolování, ale je to rychlé a zasytí to. Nic víc snad ani nikdo neočekával.

Jennifer Lawrence ve filmu matka!
RECENZE: Hororová matka! vyvolá spíše dojem chaosu než děsu

Už od dob, kdy v roce 2000 vznikalo jeho Rekviem za sen, hledá Darren Aronofsky inspiraci v hlubinách podvědomí, kde se stýká strach s nepřiznanými touhami.  celý článek