Terry Lee Hale (obal)
Terry Lee Hale je, ačkoli nikdy v životě neodložil akustickou kytaru a dobro, přezdíván "otec grunge", tedy výsostně elektrického rockového stylu přelomu 80. a 90. let. Bylo tomu proto, že právě v této době byl v Seattlu, který se i jeho zásluhou stal centrem tehdy nového rockového žánru, mimořádně vlivnou uměleckou i organizátorskou osobností.
Debutoval ostatně právě na místním labelu Sub Pop, který pro vznik grunge sehrál kruciální roli a první nahrávky u něj vydaly téměř všechny důležité kapely stylu v čele s Nirvanou.
The Long DrawTerry Lee Hale vyd. Glitterhouse 2013 |
Zatímco seattleští rockeři vycházeli spíše z tvrdého rocku 60. let, z punku, a jedním z jejich hlavních hrdinů byl Neil Young se svou vazbící elektrickou kytarou, Terry Lee Hale se hudebně vždy ohlížel hlouběji do minulosti.
Učarovalo mu blues a country, v jeho písničkách najdeme i - jak jinak v jeho žánru - dylanovské folkrockové otisky. Nové album The Long Draw všechny tyto příměsi obsahuje v mimořádně autentické podobě a osobité interpretaci.
Písničkářské vypravěčství Terryho Lee Halea může frázováním připomenout polomluvený styl Lou Reeda - třeba v písni The Central, postavené na seattleských reáliích. Jeho vemlouvavý hlas a litanické texty podmalovává na osmi písních The Long Draw ve střídmých, ale úderných aranžmá přehlídka různě pojatých amerických "kořenných" stylů.
Samozřejmě blues, ať už v delikátním, díky vrnění kláves Glenna Slatera (The Walkabouts) až caveovském duchu, jako v písni Long Draw, nebo naopak v dylanovsky rozhrkaném dylanovském stylu (L.A. 9th & Grand). Ale nechybí ani čistá country s pedal steel kytarou Jona Hydea (What She Wrote).
Hale je nenápadný, ale vynikající kytarista, dokonale ovládající řadu hráčských technik a pracující podobně jako staří bluesmani s různými tzv. otevřenými laděními nástroje, což dodává jeho písním harmonickou neotřelost. Ve spojení s melodickou nevtíravostí a aranžérskou jiskrností vybrousil Terry Lee Hale ze svých písní opravdové drahokamy.