Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Taylor bere klaviaturu útokem

aktualizováno 
Když se v normalizačním období nepříliš světa znalí pořadatelé Mezinárodního jazzového festivalu rozhodli zařadit na program mezinárodní orchestr Cecila Taylora, nestačili překvapením valit oči: neměli ani tuchy, že je čeká hudba, jež se nedá vecpat ani do sebeširšího pojetí socialistického realismu. Taylor byl obrazoborec, svérázný suverén, který bral, odkud mu napadlo, a jazzovou tradici spojoval s výhledy do světa neučesaně pulsující hudby dvacátého století. Jeho vystoupení bylo tehdy pro pražské obecenstvo ojedinělým výhledem do oblastí, které na naše koncertní pódia neměly přístup.
Roku 1997 se u nás objevil znovu, zařazen do správné souvislosti alternativně orientovaného Festivalu hudby výjimečných délek v Míčovně Pražského hradu. A 3. dubna jej uslyšíme ve Španělském sále jako vedoucího kvarteta, jehož členy jsou finský saxofonista Harri Sjöström, jeho krajan kontrabasista Teppo Hauta-Aho (ostatně i partner Emila Viklického) a německý bubeník Paul Lovens.
Cecil Taylor oslavil 25. března své sedmdesátiny. Jeho prvním vzorem - jakkoli neuvěřitelně to zní - byl Dave Brubeck a zapůsobili na něj i Bud Powell, Horace Silver nebo Duke Ellington. V šedesátých letech se však už cele přiklonil k freejazzovému evangeliu a z něho vytěžil zcela osobitý tvar. "Snažím se na klavíru vytvořit takové skoky do prostoru, jaké dělá tanečník. V bílé hudbě si pianisté nejvíce váží lehké úhozové techniky. V černé hudbě považujeme piano za bicí nástroj, klaviaturu bereme útokem a pokoušíme se proniknout dovnitř nástroje," vysvětluje hudebník. "Taylorovy skupiny odrážejí jeho energii a jeho hudba má pramálo společného jak s evropskou klasickou tradicí, tak s lidovou a etnickou hudbou z jakékoliv části světa," konstatuje jazzový kritik Ian Carr. Zaznívá-li dnes taková hudba ve Španělském sále, můžeme to považovat za pozoruhodný krok nejen do Evropy, ale do světa podstatně širšího.
Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

Raritní Bob Dylan odhaluje svou pouť od kytary ke kapele

Bob Dylan ve 2. polovině 60. let (z knihy Kdo je ten chlap?)

Vyloženě rané nahrávky z newyorských hospod i šokující vystoupení na festivalu v Newportu, kdy se písničkář vybavil i...

RECENZE: Charismatický Pepula. Sukův portrét dost říká, ale i zamlčuje

Josef Suk během koncertu Pražského jara v roce 2007

Novináři, kteří znali houslistu Josefa Suka, vědí, jak byl plachý a uzavřený. Přimět ho k rozhovoru bylo velmi obtížné....

Na Soundtracku zahrají i hudbu z Kingdom Come. Kupte si lístky se slevou

Tvůrci hry Kingdom Come: Deliverance vrátili areálu jeho středověkou podobu,...

Kingdom Come: Deliverance, tedy česká počítačová hra roku, která zaujala i v zahraničí, se na festivalu Soundtrack...

Najdete na iDNES.cz