Tata Bojs a biorytmy jejich hravého vesmíru

  • 4
Skupina Tata Bojs dává českému popu příklad v hravosti, aktuálnosti a odlehčenosti. Předpovědělo to předloňské album Futuretro, které se opíralo o dva hlavní proudy: vtipné české písničkářství se na něm prolínalo s abstraktními výlety za hranice všední hudby. A jejich novinka Biorytmy jde ještě dál. Kapela znovu obohatila svůj kolážový, měňavkovitý styl, který formuje do velmi precizních a zároveň vzdušných písňových forem.

Neodbytná a zároveň ironická skladba Vlezlá je hitem stejně jako hořkosladká Tanečnice, ve skladbě Dubová psychóza opakuje kapela textové slogany až k hranici tanečního hypnotického vytržení. Účinná melodie nebo strhující atmosféra nahrávek je poutavým obalem, pod kterým se skrývá bohatě strukturovaný hudební organismus.

Tata Bojs jej modelují z tepu bicích Milana Caise, jemuž přihrává Mardošova baskytara; předivo kytar Maťa Mišíka i brázdy smyčců srůstají s elektronickými vzorci rytmů a autentickými zvuky. Kromě zpěvačky Kláry Nemravové, která je jakýmsi volným členem skupiny, vstupuje do světa Tata Bojs i řada nečekaných hostů.

Píseň B.M.O. (Black Moving Object) byla zčásti natočena v egyptské oáze. Mardoša zaznamenal zvuk bubnů, zpěv neznámého Araba a kapela jej zakomponovala do jedné z nejpodmanivějších, psychedelicky exotických skladeb. Je to hlavně odlehčená hravost, která prostupuje Biorytmy a jež v písni Attention Aux Hommes! (Pozor na muže) stmeluje střípky filmových citátů Františka Filipovského s bušením mechanických rytmů.

Takřka osmiminutová skladba Snová by se dala nazvat soundtrackem o snu, ve kterém se hovořící Mardoša zvolna vyprošťuje z opratí spánku, zatímco závoji zamlžených nálad probleskují slovní gagy ("potřebu mám si trochu zdreamnout"). Humor činí z páskovské písničky Vozejček roztomilou, avšak ve skrytu vážnou píseň o svobodě.

Tata Bojs: Biorytmy

1.

Náměsíčná
2. Vlezlá
3. B.M.O. (Black Moving Object)
4. Tanečnice
5. Dubová psychóza
6. Snová
7. Attention Aux Hommes!
8. Časová
9. Vozejček
10. Šťastnější
11. Shower Girl
12. Růžová armáda
K tomu přispívá přizvaný rockový zpěvák Tony Ducháček i Caisův naivní text: "Objedeme celej svět a možná už se nevrátíme, uvidíš, co všechno my dva spolu ještě uvidíme."

Podle křehké písně Náměsíčná se skupina neztratila ani v citlivé oblasti sexu, jíž Mardoša prochází takřka po špičkách a zpívá: "Nechci ti dávat klíny do hlavy chci ti dát jen svou hlavu do klína." Slova v textech jsou na tom podobně jako hudba, již Tata Bojs stavějí do nečekaných souvislostí.

Kapela na albu Biorytmy pokročila v umění přitáhnout a režírovat ve prospěch písní vše, co se pohybuje jejich vesmírem. Žádná ze skladeb nemá jen jeden rozměr. Poslouchat Biorytmy znamená radost, zábavu i dobrodružství.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs. Zleva Mardoša, Milan Cais, Klára Nemravová a Maťo Mišík.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Fotografie skupiny Tata Bojs.

Milan Cais (vlevo) a Mardoša ze skupiny Tata Bojs.