Lehce nahozená retrospektiva klasika české malby dvacátého století je však mechanicky odvedeným kusem a pocta ve spodním patře působí jako shromáždění vytrvalých smutečních hostů. Světlé výjimky, k nimž patří obrazy Michaela Rittsteina, přebíjí unavená exprese a dutě rozmáchlá figurace většiny vystavujících. Podnik bychom mohli charakterizovat smutným bonmotem: malíř Petr Pavlík bohudík přestal psát a konečně vystavil obraz - bohužel starý. Bauchova expozice asi neurazí, ale to je vše, co se o ní (nikoli o Bauchově díle) dá říct. I když se kurátorka Eva Petrová snažila přijít s něčím zvláštním, jako je vystavení série fotografií zaznamenávajících různé fáze jednoho Bauchova portrétu, celek působí mdle a zvadle. Přesto celý Mánes prostupuje i tentokrát atmosféra zvláštního sebeuspokojení, jež nemá kromě jména s tím, čím byl spolek i budova kdysi, mnoho společného.
- čtvrtek 26. listopadu 1998