"V souvislosti s létem zvažujeme tituly individuálně: třeba u svazku Světová pohoří Asie jsme naplánovali vydání na období před začátkem dovolených - tedy květen, červen. Ale nefunguje to tak, že bychom na léto výrazně posílili lehčí románovou produkci," tvrdí Denisa Novotná z koncernu Euromedia Group, který vlastní značky Knižní klub a Odeon.
Pro nakladatelství Argo je prázdninové období jako každé jiné, jen odbornější tituly letos zatím "dozrávají" v redakci. Ale ani to prý nemůže ředitel Milan Gelnar zobecnit. "Náš ediční profil není náchylný k sezonním výkyvům. Žádnou zvláštní přípravu na letní měsíce neděláme, vydáváme knihy bez většího útlumu. Trochu upřednostňujeme beletrii - nyní vychází například Saroyanův román Jeden den v odpoledni světa, novela Richarda Bacha Mimo sebe a dotisky Paula Coelha či Murphyho zákonů." Argo patří mezi ty, jichž se červencový pokles prodeje téměř netýká.
Ti, již na léto slyší
Na trhu ovšem existují i firmy, které se s letními fantaziemi čtenářů snaží dopředu kalkulovat. Jiří Buchal z BB artu kupříkladu osekává svou produkci o všechny náročnější tituly a svých šest tlustospisů vydal už v červnu. Kromě toho redukoval celkový počet novinek z dvaadvaceti na jedenáct měsíčně. "Kdybyste v létě vydali paměti Churchilla, neštěkne po nich pes. Přes léto vydávám jen vyloženou oddychovku - ženské romány, thrillery, detektivky." V BB artu už letos v létě vyšly dva romány pro ženy charakterizované jako "letní" - Barvy lásky a Dlouhé noční hovory. "Vezu se také po filmové reklamě," přiznává první muž BB artu. Na letní měsíce zařazuje tituly, jejichž filmové verze vstoupily nebo přijdou do kin - jmenujme Mumie se vrací, thriller Lara Croft - Tomb Raider či Pearl Harbor.
"Těžím z toho, že devadesát procent mých kolegů nevydává nové knihy," vysvětluje svou strategii Buchal, a dokonce tvrdí, že v létě BB art mívá o dvacet až pětadvacet procent vyšší tržby než v jiných měsících roku.
Stanislav Kadlec z Egmontu byl donedávna právě takovým prototypem nakladatele, který o prázdninách příliš nevydával, ale nyní změnil taktiku: "V červenci se nám dříve skoro nic neprodalo, což ale narušilo tok peněz. Takže letos měníme koncepci: vsadili jsme na literaturu pro teenagery a napjatě čekáme, jak se osvědčí." V červnu nakladatelství rozjelo řadu nešťastných příhod sourozenců Klause, Violet a Sunny Baudelairových z pera Lemony Snicketa či paperbackovou sérii příběhů malého čaroděje Randala Madoka Kruhy magie. Chystá se i další z cyklu cestopisných příruček pro mladé sviště, které doplňují mapy České republiky a kvůli nimž se ovšem vydání protáhlo z počátku července na srpen.
Asi největší radost mají z léta vydavatelé turistických průvodců - ti zbrojí už od března. "Před čtenářem musíme být vždycky napřed. Všechny tituly nasazujeme do distribuce už před létem, aby byly o prázdninách už v knihkupectvích a na stáncích," říká Bohumil Háj, spolumajitel vizovického nakladatelství ShoCart, které vydává mapy, atlasy a turistické průvodce zaměřené na tuzemský region. Vysoký odbyt má na začátku léta. Háj nicméně upozorňuje, že je třeba rozlišovat podle regionů a typů map - v létě slaví úspěch především cyklomapy, zatímco automapy se prodávají po celý rok.
Jakmile zaprší, jsou tu lidi
A co na to knihkupecká scéna? "Přes léto je větší zájem o beletrii, ale o masivní poptávce se nedá hovořit," podotýká Jan Kanzelsberger. Dokonce ani u odbornějších titulů nezaznamenává pokles: "Jsou to vyhraněné skupiny, které si tu knížku koupí, ať je léto, nebo zima." Mezi nejprodávanějšími knížkami letošního léta vyjmenovává Vieweghův Román pro ženy a J. K. Rowlingovou.
Také Mária Olšanská, spolumajitelka příbramského knihkupectví Olšanská & Hyšpler, nepociťuje větší změny spojené s letním obdobím: "Vždycky, když začne pršet, nahrnou se sem z Orlické přehrady davy lidí. Každoročně stoupne odbyt map, turistických průvodců. Taky levnější věci, které si s sebou můžete vzít k vodě. Ale jinak nemůžu říct, že by převážila jedna oblast literatury. Záleží na titulu, jak zapracuje reklama, protože lidi jsou hrozně chytlaví. Vemte si Klause - toho bychom jinak prodali tak dva tři kusy a takhle patří mezi bestsellery, podobně jako Vězenkyně od Maliky Oufkirové - ta už se dočkala dotisku."
Knihkupecké hlasy víceméně potvrzují slova Jaroslava Císaře ze Svazu českých knihkupců a nakladatelů: "Lepší je být zaměřený na určité čtenářské skupiny po celý rok než se jen orientovat podle sezonních výkyvů."
Nejprodávanější tituly k 9. červenci |
NAUČNÉ |
BELETRIE 1. Michal Viewegh: Román pro ženy (Petrov) 2. Olga Sommerová: O čem sní ženy (HaK) 3. Helen Fieldingová: Deník Bridget Jonesové (Aurora) 4. Joanne Harrisová: Čokoláda (Knižní klub - Euromedia k.s.) 5. Danielle Steelová: Síla odvahy (Ikar) |
DĚTSKÉ 1. J. K. Rowlingová: Harry Potter a vězeň z Azkabanu (Albatros) 2. Enid Blytonová: Tajemství opuštěného domu (Albatros) 3. Enid Blytonová: Hádanka prázdninového domu (Egmont ČR) |
Žebříček byl sestaven podle údajů patnácti vybraných knihkupců |
Letní čtenář. Pro jedny nakladatele je docela běžným zákazníkem, jiní mu nabídku přizpůsobují tím, že vydávají zejména oddechové tituly, na něž prý publikum v létě slyší lépe. |